Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

JÁ NEJSEM MEDVĚD, JÁ JSEM NEDVĚD!

Nejprve jsem myslel, že je to nějaká silvestrovská příloha Českobudějovických listů. Ale datum bylo o den dříve, a tak nezbylo, než se smířit s myšlenkou, že mě František Nedvěd starší nemá rád. Pravděpodobně kvůli mé recenzi jeho starých trampských písniček v časopise Folk a country.

Tady je část rozhovoru, který František Nedvěd českobudějovickým listům poskytl:
(http://www.ceskobudejovickelisty.cz/ceskebudejovice/
zpravodajstvi_cb/CB20041230000043.html)

Na nové desce jste se vrátil ke svým trampským kořenům. Kritik z hudebního serveru i-folk Miloš Keller však napsal, že jste se stal pátou kolonou trampské písně, poznamenán hudebními schématy americké country, kterou jste na svých čtyřech albech rouboval na české kořeny, a stejně jste uchopil i tuzemský hudební materiál. Co vy na to?
Je to hloupý, samozvaný recenzent, který tomu nerozumí a nemá přehled v hudbě. Třeba má vevnitř bebíčko, které potřebuje vyndat ven, a dělá to takhle. Tahle muzika pochází z Ameriky a nemůže mít jiný kabát. Jen tenkrát se používala havajská kytara, kdežto já tam mám teď steelku, jsme na ni více zvyklí, a na havajku už skoro nikdo nehraje. Samozřejmě tam nezpívá deset lidí naráz falešně a nehraje 20 kytar, je potřeba ty písně učesat.
Jde o první nahrávku, na níž nefiguruje žádný z textů vašeho dvorního autora Dušana Vančury ze Spirituál kvintetu. Ten také sklidil za předposlední desku Čtvrtá sada velikou kritiku od recenzentů.
Je pravda, že některé jsem mu dával i předělávat, ale to bude patrně tím, že má dvě děti, hodně starostí a nemůže se tomu věnovat. Na písně Má žena Julie nebo Dům na konci náměstí je třeba se podívat s nadhledem a nebrat je úplně vážně. Proč nikdo nekritizuje texty všelijakých Peterků, proč si berou do huby mne? Budeme kritizovat jen ty nejlepší, ať díky tomu přijdou o prodej? Co v téhle době lidem nestrčíte, to nevezmou. Řeknou si, to už nemá žádnou šťávu, to si nekoupím.
Jak jste spokojen s výkonem doprovodné kapely na albu?
Musím vyzdvihnout doprovod kytaristy Jiřího Kaleše. Nikdy neměl k trampingu vztah, ale na albu hraje, jako by na vandry jezdil od malička.
Konec citace.

A tak bych se vás, Františku Nedvěde, rád zeptal na pár otázek, třeba začnu víc hudbě rozumět, když mi ani má dosavadní praxe nestačila – odpovědi prosím sem, tak jako byste byl býval jistě mohl reagovat ve stejném médiu, ve kterém byla moje recenze, a ne takhle stranou. Nejsem jihočech a, přiznám se, ČBL nečtu pravidelně. Víte, co mi to dalo práce to najít?
1) Jak jinak vzniká kritik než samozváním?
2) Proš si myslíte, že za kritickým názorem musí být vždy bebíčko či problém v rodině? Proč nemůže za kritickým názorem být kritický výkon hodnoceného? Kdybych tuto teorii přijal, nebylo by to naopak příčinou vašeho vnímání recenze?
3) Proč si myslíte, že písničky, které jste na CD starých trampských písní nazpíval, mají taky kořeny v Americe?
4) Není vám divné, že i jiní a renomovanější recenzenti nepřijali už vaše předchozí album? Taky mají bebíčko? Proč jste se na písničku o Julii taky nepodíval s nadhledem a zpíváte jí úplně stejně jako všechny ostatní, tzv. „vážné"?
5) Není vám divné, že jste něco musel textaři vracet? Taky hodně starostí s bebíčky? A proč on ano a já ne? Jsou dvě děti omluvou pro nekvalitní práci (měl byste být matkou v úřadě, abyste věděl, k čemu jsou dvě děti dobré).
6) Je opravdu přesvědčivé, když někdo nemá k trampingu vztah a přitom hraje, jako by na vandry jezdil odmalička?
7) Proč si myslíte, že ti nejlepší by se neměli kritizovat? Proč myslíte, že „všelijaké Peterky" nikdo nekritizuje? Proč si myslíte, že Peterkové ano a Vy ne?
8) Proč si myslíte, že prodejnost má něco společného s kvalitou? Proč chcete lidem nabízet zajíce v pytli? (Vaše slova: Budeme kritizovat jen ty nejlepší, ať díky tomu přijdou o prodej? Co v téhle době lidem nestrčíte, to nevezmou. Řeknou si, to už nemá žádnou šťávu, to si nekoupím.) Nebo mají recenzenti o svých vlastních pocitech lhát?
9) Proč si myslíte že změna havajky za steelku a „potřeba učesat" tak, jak jste to udělal vy, je jedině správně a písničkám neuškodí? Že jim neuškodí vůbec nic?
10) Proč jste si nevšiml i toho, co jsem v recenzi pochválil a na co s upřímnou slzou v oku zavzpomínal (vaši brontosauří historii) a nevzal to jako východisko k další desce?

Těším se na vaše odpovědi i na vaše další CD.
S pozdravem
Váš hloupý samozvanec s bebíčkem.