Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

KDO POŘÁDÁ TRNKOBRANÍ – OPĚT AKTUALIZOVÁNO (11.4.05)

 


TISKOVÁ ZPRÁVA

Soud nařídil předběžné opatření ohledně Trnkobraní, Agentura Publikum nesmí akci pořádat.

Ve sdělovacích prostředcích se objevila zpráva, že letos se budou konat dvě Trnkobraní, jedno ve Vizovicích a druhé ve Slušovicích.

Z Vizovic do Slušovic se vydala Agentura Publikum, která si v době, kdy šest ročníků dodavatelsky zajišťovala program Vizovických Trnkobraní, zaregistrovala ochrannou známku na tuto akci a letos již spolupráci s Vizovicemi ukončila.

Zakladatelé Trnkobraní – Kulturně společenské sdružení „Vizovické trnkobraní" a společnost RUDOLF JELÍNEK a.s. spatřují v chování agentury Publikum nekalosoutěžní a nemorální jednání, a proto na ni podali žalobu.

Krajský soud v Brně dne 11. dubna ve svém rozhodnutí nařídil Agentuře Publikum zdržet se při pořádání své akce ve Slušovicích označení Trnkobraní, Vizovické trnkobraní, dále uvádět předmětnou akci jako navazující na dosavadní ročníky akce „Vizovické trnkobraní", které byly pořádány ve Vizovicích, a označovat akci jako „tradiční" a tím potenciální návštěvníky uvádět v omyl.

Soud dále uložil Agentuře Publikum, Ing. Zdeňku Juráskovi a rádiu Kiss Publikum zákaz veřejného šíření výrazu „pirátské Vizovické Trnkobraní" při charakteristice akce, jež je pořádána Kulturně společenským sdružením „Vizovické trnkobraní" a společností RUDOLF JELÍNEK a.s. v termínu 26.-28.8.2005 ve Vizovicích.

Spor je charakterizován jako nekalá soutěž, neboť Agentura Publikum byla v letech pořádání akce obeznámena s historií a vznikem celé akce. Soud se zabýval taktéž internetovými stránkami Agentury Publikum a označil je jako odporující dobrým mravům, protože klamou veřejnost v tom, že jde o akci stejného charakteru, která se po léta konala ve Vizovicích.

KULTURNĚ-SPOLEČENSKÉ SDRUŽENÍ „VIZOVICKÉ TRNKOBRANÍ" a firma RUDOLF JELÍNEK a.s.


________________________________________________

Vážení hudební přátelé,

v posledních dnech a týdnech se některé subjekty (agentury) pokouší falešně vystupovat jménem festivalu Trnkobraní.

Jelikož jsem dlouholetým pořadatelem tohoto festivalu a zároveň majitelem ochranných známek Trnkobraní a Vizovické trnkobraní, považuji za nutné se proti těmto útokům rázně ohradit a také situaci náležitě vysvětlit.

 

Od roku 2000 bylo Trnkobraní pořádáno v areálu firmy Rudolf Jelínek ve Vizovících, který jsme si pro tento účel pronajímali.

Firma R.Jelínek nám však pro letošní rok svůj areál odmítla poskytnout a ve stejném termínu se pokusila (a možná ještě pokouší) organizovat festival stejného jména.

Pověřila dvě velmi známé hudební agentury, aby pro toto pirátské Vizovické trnkobraní zajistily kulturní program a služby s festivalem související.

Jedna z agentur dokonce uvedla informaci o tom, že se podílí na Trnkobraní, i na svých oficiálních letáčcích (kopie v příloze – je to z faxu, a tak to není moc kvalitní).

Vzhledem k tomu, že se jedná o vážný zásah do našich práv, požádali jsme zmíněné agentury (a samozřejmě i firmu R. Jelínek), aby urychleně přestaly jménem Trnkobraní vystupovat. Obě agentury nám odpovědely, že na tuto „práci" byly najaty, takže se necítí být vinny, nicméně berou náš požadavek na vědomí.

 

Chtěl bych všechny ubezpečit o tom, že jediným pořadatelem Trnkobraní je Agentura Publikum s.r.o., jejímž jsem jednatelem. Letošní ročník proběhne v termínu, který byl ohlášen – tedy 26. – 28. 8. Máme k dispozici zcela nový, velký a mnohem atraktivnější areál ve zlínském regionu. Program bude letos nabitý těmi nejlepšími jmény atd atd.

V současné době podnikáme veškeré právní kroky k tomu, aby nikdo již nemohl zneužívat název a dobré jméno Trnkobraní.

 

Na účet agentur, které vystupovaly jménem našeho festivalu, bych chtěl říci následující:

Na jedné straně vím, že tyto firmy byly k této nekalé akci zneužity, na druhou stranu si však myslím, že by mezi promotéry měla fungovat určitá etika. Obě agentury totiž dávno dobře ví, že Trnkobraní pořádá Agentura Publikum, znají také termín Trnkobraní. Na jejich místě bych se k podobné akci najmout nenechal. Ale to je jejich problém.

 

Děkuji za pozornost, kterou jste mému dopisu věnovali. Jsem přesvědčen o tom, že se podobné nepříjemné věci již opakovat nebudou a že v hudební branži převládnou opět férové vztahy.

 

S pozdravem

 

Zdeněk Jurásek

Agentura Publikum s.r.o.

rádio Kiss Publikum

WWW.TRNKOBRANI.CZ

 


P.S.

Značky Trnkobraní i Vizovické trnkobraní jsou již řadu let chráněny ochrannou známkou.

Zde je prolinkování na databázi Úřadu průmyslového vlastnictví:

TRNKOBRANÍ http://isdvapl.upv.cz/pls/portal30/oz.ozdet?lan=cs&xcisp=135645

VIZOVICKÉ TRNKOBRANÍ http://isdvapl.upv.cz/pls/portal30/oz.ozdet?lan=cs&xcisp=161595

 

VYJÁDŘENÍ SPOLEČNOSTI RUDOLF JELÍNEK a.s.


Společnost RUDOLF JELÍNEK se prostřednictvím svých zaměstnanců od roku 1967 každoročně podílí na organizaci festivalu. V novodobé historii vždy jako sponzor a později jako spoluorganizátor. Vzhledem k vhodnému umístění areálu společnosti – mimo sídelní zástavbu a genius loci místa kde se nepřetržitě od roku 1894 pálí z trnek slivovice – se Vizovické Trnkobraní i po dohodě s městem Vizovice v roce 2000 přestěhovalo do nově připravených prostor.

Na základě této podepsané smlouvy s Agenturou Publikum a vzhledem k vysokým investicím do budování areálu a našeho finančního příspěvku na propagaci, zapůjčení podia a kompletního technického zabezpečení areálu včetně plateb za spotřebovanou elektřinu a vodu, jsme inkasovali tržby za pronájem plochy pro prodejce. Tato skutečnost byla ze strany Agentury Publikum pravým důvodem pro vyvolání mediální kampaně v březnu 2004 (podotýkám za doby platnosti řádné smlouvy) za přemístění Vizovického Trnkobraní mimo areál a mimo Vizovice. V okamžiku kdy jsem souhlasili s převedením tržeb za stánky na Agenturu Publikum (s poskytnutím všech prostor jsme souhlasili od začátku), manželé Juráskovi ihned podepsali dodatek ke smlouvě, ale s ukončením spolupráce po uspořádání 37.ročníku Vizovického Trnkobraní, tj. k 30.8.2004. Tzn. od tohoto data jsme neměli žádné smluvní vazby s Agenturou Publikum!
Dne 23.9.2004 nám předložili nabídku pro rok 2005, kterou jsme na tomto jednání ihned neakceptovali a na dalších schůzkách čekali na jejich nové návrhy.

Vzhledem k tomu, že jsme se v tomto období od Agentury Publikum dozvěděli, že v žádném případě již nehodlá uzavřít smlouvu s Kulturně-společenském sdružením „Vizovické Trnkobraní"  (které je pro nás jediným právoplatným zosobněním tradice Vizovických slavností), a toto nám nabídlo dlouhodobou spolupráci a analýzu právního stavu ve věci vlastnictví ochranných známek vztahujícími se k Vizovickému Trnkobraní a dále, jsme se shodli na základních hodnotách při organizaci Tradičních Vizovických slavností. Především na zachovaní místně příslušné kulturně – historické tradice těchto slavností zavedenou předchozími ročníky.
Základní hodnoty pro dlouhodobou spolupráci:
– orientovat tradiční slavnosti tak, aby se v jejich rámci prezentovali především zvyky a tradice Valašska a celého Zlínského kraje,
– spolupracovat na organizaci se všemi příslušnými místními institucemi tak, aby tradiční slavnosti byly nejen širokou veřejností vnímány jako regionálně největší a nejprestižnější, tradiční prezentační akcí celého Zlínského kraje s cílem dlouhodobého zvýšení turistického ruchu v regionu,
– zachovat tradici v pořádání soutěže pojídání švestkových/ trnkových  knedlíků,
– zachovat skladbu hudební produkce, tak aby byla určena všem věkovým skupinám obyvatel,
– orientovat tradiční slavnosti tak, aby se v jejich rámci prezentovali tradiční výrobky a produkty Valašska a popř. celého Zlínského kraje.
 
Společnost RUDOLF JELÍNEK je přesvědčena o morálním právu Kulturně-společenského sdružení „Vizovické Trnkobraní" na vlastnictví předmětných ochranných známek a vysoce pravděpodobném nekalosoutěžním jednáním Ing. Zdeňka Juráska ve věci přihlášení předmětných ochranných známek.

RUDOLF JELÍNEK a.s. na základě smlouvy o komplexním zabezpečení organizace s Kulturně-společenským sdružením „Vizovické Trnkobraní" uspořádá ve dnech 26. -28.8.2005 38.ročník Tradičních Vizovických slavností ve svém areálu ve Vizovicích.  

Vzhledem k tomu, že tato činnost není hlavním předmětem podnikání naší společnosti a dále vzhledem ke společně sdíleným hodnotám jsme se s Kulturně-společenským sdružením „Vizovické Trnkobraní" dohodli a oslovili představitele Města Vizovice, Města Zlín a Zlínského kraje, předložili jsme jim smlouvy o spolupráci a převzetím záštity ze strany těchto institucí a mj. navrhli rozdělení případného zisku z Tradičních Vizovických slavností rovnoměrně mezi těchto pět subjektů za účelem další podpory rozvoje cestovního ruchu v našem regionu.

Vizovice 16.2.2005

Ing. Pavel Dvořáček
Předseda představenstva a generální ředitel RUDOLF JELÍNEK a.s.
Tel.:  577 686 120, 602 21 21 78

HISTORIE TRNKOBRANÍ

Trnkobraní vstoupilo do vědomí veřejnosti 29.8.1967 zahájením 1. ročníku, který se konal pod  záštitou ZV ROH Sloko závod  R. Jelínek ( ředitel Jan Laga, předseda ZV ROH – K.Bedřich) a Osvětové besedy Vizovice – PhMr. Miloš Žabka.

První ročník slavností byl zahájen degustáží destilátů, výstavou ovoce a květin v tehdejší SZTŠ Vizovice a kulturním programem, zvláštností byly dostihy. V dalších letech se postupně rozšiřoval rozsah slavností a v roce 1970 se konala oslava Mezinárodního družstevního dne a ve Vizovicích byly první dožínky. Koncepce Trnkobraní se měnila na Okresní
 zemědělsko-potravinářské slavnosti spojené s dožínkami, rozšiřoval se kulturní program a v roce 1972 se uskutečnil první ročník knedlíkové soutěže. Tradiční potravinářské slavnosti a výstavy se v roce 1973 konaly naposledy v areálu SZTŠ a od roku 1974 se kulturní program přemístil na areál stadionu a výstavy do ZŠ. Vrchol zemědělsko-potravinářských slavností a výstav byl v roce 1977, kdy se prezentovalo na výstavách dvacet potravinářských a devatenáct zemědělských podniků.  V roce 1979 se Okresní dožínky s kulturním programem přemístily na nový Areál mládeže, který byl vybudován za účinné pomoci  města.

V dalších letech probíhaly Vizovické slavnosti a Okresní dožínky tradičním způsobem. V roce 1982 v rámci 15. ročníku těchto slavností končí ve Vizovicích okresní dožínky, které se přesunují do dostihového areálu JZD Slušovice. Naše slavnosti se vrací k tradičnímu názvu TRNKOBRANÍ s knedlíkovou soutěží. V roce 1984 zvítězil Josef Slabík z Brumova ( výkonem 152 knedlíků -  v novém rekordu této soutěže).  V roce 1986 se uskutečnil zdařilý pořad „ Odešli za múzami" ve kterém účinkovali slavní rodáci z Vizovic. Jubilejní 20. ročník Trnkobraní  v roce 1987 byl zahájen slavnostním zasedáním organizačního výboru Trnkobraní a pozvaných bývalých členů. V letech 1988 až 1990 probíhalo Trnkobraní v tradičním duchu s bohatým kulturním programem pro všechny věkové kategorie. V roce 1991 došlo k oficiální registraci původní organizace Vizovické Trnkobraní na  Kulturně-společenské sdružení „ VIZOVICKÉ TRNKOBRANÍ" u Ministerstva vnitra ČR dne 28.5.1991 pod číslem jednacím: VSC/1-6753/91-R, na základě schválených stanov sdružení. Od data registrace do roku 1997 včetně bylo sdružení jediným pořadatelem Trnkobraní. V témže roce  v rámci zkvalitnění propagace byla uzavřena smlouva s Agenturou Publikum. Protože se spolupráce osvědčila, postupně jsme s Agenturou Publikum uzavřeli několik smluv o spolupráci. Poslední byla uzavřena  dne 24.4.2001 a byla podepsána na dobu určitou do 31.8.2004. Jejím předmětem bylo kompletní  programové, reklamní, finanční a technické zabezpečení akce Vizovické Trnkobraní, vyjma organizace soutěže v pojídání trnkových knedlíků. Naše sdružení poskytovalo práva na skladbu programu, práva na organizaci souteže v pojídání švestkových knedlíků, včetně práva na veškerou propagaci akce s názvem Vizovické Trnkobraní. Dle těchto smluv je zřejmé, že Agentura Publikum figuruje při pořádání akce Vizovické Trnkobraní jako naše partnerská organizace, která měla smluvní vztah k našemu sdružení. Ještě v průběhu této smluvy v roce 2001 jsme se dozvěděli (nikoliv od Agentury Publkum), že si pan Ing. Zdeněk Jurásek zaregistroval na sebe jako fyzickou osobu název Trnkobraní a posléze i Vizovické Trnkobraní, byť věděl, že jsme se několikrát o registraci známek na ÚPV pokoušeli. Na náš dotaz, z jakého důvodu si bez našeho vědomí tyto známky nechal zaregistrovat nám bylo sděleno, že chtěl tyto známky registrovat dříve, než někdo jiný. Byli jsme ujištěni, že při případném ukončení spolupráce na sdružení ochranné známky převede, k čemuž jsme ho písemně dopisem ze dne 23.11.2004 vyzvali, protože při posledním společném jednání našeho sdružení s Agenturou Publikum, zastoupenou manžely Juráskovými dne 29.9.2004 nám bylo sděleno, že další smlouva o spolupráci nebude z jejich strany uzavřena. 


Vzhledem k výše uvedenému  a dále vzhledem k tomu, že Ing. Juráskovi bylo dobře známo, že název „Vizovické Trnkobraní" máme v názvu od roku 1991, protože s naším sdružením uzavíral smlouvy o zajištění reklamy, resp. o spolupráci při organizování akce „Vizovické Trnkobraní" (např. v poslední z těchto smluv ze dne 2.4.2001, jejímž předmětem je podle čl. 1. „organizační, programové a finanční zabezpečení 34.-37. ročníku Vizovického Trnkobraní" je v článku II. oběma smluvními stranami výslovně konstatováno, že Kulturně-společenské sdružení „Vizovické Trnkobraní" je zakladatelem soutěže v pojídání trnkových/ švestkových knedlíků a garantuje tradiční úroveň soutěže) jsme se rozhodli domoci se svých práv na vlastnictví předmětných ochranných známek soudní cestou. Zastoupením v tomto právním sporu jsme pověřili úspěšného brněnského právníka JUDr. Jaroslava Brože.

S ohledem na z naší strany nesouhlasné programové směřování Vizovického Trnkobraní pod vedením agentury Publikum k „Technobraní", jsme se rozhodli uzavřít dlouhodobou smlouvu na pořádání Tradičních Vizovických slavností s likérkou RUDOLF JELÍNEK, která je pro nás a věříme, že i pro návštěvníky, zárukou zachování tradic a úspěšného rozvoje Tradičních Vizovických slavností.

Vizovice 16.2.2005

Za Kulturně-společenské sdružení „Vizovické Trnkobraní"  
Miroslav Zatloukal, zástupce ředitele a tiskový mluvčí, tel.: 604 971107.