Press "Enter" to skip to content

JAK VIDĚLI ZAHRADU 2002 REDAKTOŘI INTERNETFOLKU

Milan Tesař, Václav Müller, David Jirků a Josef Vančura se zamysleli nad festivalem ZAHRADA 2002 a zde jsou jejich odpovědi v ohlédnutí za touto nejvýznamnější folkovou akcí roku.



1. Co Tě na Zahradě 2002 nejvíce zaujalo

Milan Tesař: Jako každý rok mě zaujala dobrá organizace, letos bylo příjemné řešení s oponou na hlavním pódiu (odpadly ozvučovací prostoje).
Václav Müller: Jak všechno funguje, jak je celá akce výborně zorganizována.
David Jirků: Mně se vždycky líbí vedlejší scény, kde není takový ruch jako v amfíku a kde vystupují neokoukané kapely. Asi nejvíc fandím Radnici, i když je to vlastně jen posekaný kus zahrady bez kousku stínu.
Josef Vančura: Mě zaujala organizace nejen ze strany štábu festivalu, ale i to, že většina kapel i písničkářů, na to, že jsou amatéři, se po stránce organizační vesměs chovala velmi profesionálně. Dále mě zaujal šestitisící a vlastní kamerou "odměněný" návštěvník festivalu Vlasta Redl.


ZAHRADA 2002 – Sobotní závěrečný amfiteátr

2. Co, nebo kdo byl pro Tebe objevem Zahrady 2002

Milan Tesař: Objevem Zahrady pro mě byla jednoznačně skupina Šnek & spol. z Blanska.
Václav Müller: Neměl jsem žádný až tak výrazný objev. Spíše mám vytipováno pár kapel, na které se dost těším, až si je více poslechnu.
David Jirků: Není v silách normálního člověka shlédnout všechny kapely. Spoustu jmen z programu jsem viděl poprvé a ani je pak na Zahradě neslyšel hrát, takže nemám ucelená data. Každopádně mě velice zaujala kapela Šnek a spol, a líbila se mi také slovenská Lekra.
Josef Vančura: Letošní Zahrada pravděpodobně skutečný a výrazný objev nepřinesla. Beru-li Zahradu vč. předkol, pak mě zaujala Exfanta a písničkář Jaroslav Urbánek.


3. Co se Ti na Zahradě 2002 nejvíc líbilo

Milan Tesař: Nejvíce se mi líbila scéna Indies, především pak koncert Jarretu.
Václav Müller: Je toho hodně …. potěšili mě třeba diváci, tedy kolik jich přišlo a jaké dokázali zvolit vítěze v obou kategoriích soutěže o Krtečky. Krásný byl například v pátek ráno koncert Iva Cicvárka a Mošen v zámeckém parku … vážně je toho hodně…
David Jirků: Nejvíc obdivuji samotné dramaturgické řešení festivalu. Hraní na různých místech s fajn atmosférou, bloky tématicky podobných kapel, přičemž většina z nich vystupuje několikrát, takže když člověku "utečou" jednou, může je stihnout podruhé. Zahrada je prostě do detailu domyšlená.
Josef Vančura: Velmi se mi líbili písničkáři v kostele sv. Kunhuty. Dále počin Indies: vydání CD Zahrada písničkářů a jeho křest na scéně Radnice, pak vystoupení Jarretu v amfiteátru.


4. Co se Ti na Zahradě 2002 nejmíň líbilo (=nelíbilo)

Milan Tesař: Nelíbí se mi (na festivalech obecně) bezohlednost kouřících diváků, které ani nezajímá, jestli jejich páchnoucí záliba někomu v okolí nevadí.
Václav Müller: Odpovím jinak, tedy spíš, co bych v prvé řadě zlepšil:
Potěšilo by mě, pokud by u každé scény viselo pořadí účinkujících, aby se člověk mohl alespoň přibližně orientovat. A tedy ještě více přebíhat ze scény na scénu :-). To by určitě lidé ocenili.
David Jirků: Nebyl bych z InternetFOLKu, kdybych si nerýpl. Vím, že Náměšť není žádné telekomunikační středisko, ale když už je v Telči třetím rokem internet, když už jsou v Třeboni k dispozici připojené počítače, proč ne na Zahradě? Technicky to realizovat jde, ale není k tomu asi vůle.
Josef Vančura: Zabraná místa v amfiteátru pomocí dek a igelitů na tři dny dopředu. Většina z těchto milovníků folku přicházela na svá vyznačená teritoria až v deset večer po značném posilnění alkoholem. Takže odpoledne na soutěži skupin o Krtečky bylo sice prvních pětadvacet řad obsazeno, ale skoro nikdo tam neseděl. Alkohol bohužel tak nějak k Zahradě také patří, viz nejen sponzoři. Ale za to nemůže Zahrada. Nelíbilo se mi zařazení Jaroslava Hutky po Semtexu.



5. Na co (podle Tebe) Zahrada 2002 ukázala z hlediska dalšího možného vývoje folku a dalších hudebních směrů

Milan Tesař: Nevím, jestli letošní Zahrada ukázala na něco jednoznačného. Ale vrací se trampové (viz první místo pro Tempo di vlak), stále je však populární vokální folk (Exfanta) i instrumentální hudba (Acoustic Impact). Mám také pocit, že se do programu dostávají stále tvrdší a tvrdší kapely (letos Lavina, vítěz Folkového kvítku, která hrála například skladbu od Deep Purple a písně prokládala řečmi obvyklými spíše v oblasti komerčního popu a rocku).
Václav Müller: Nejdůležitější zpráva ze Zahrady pro folk a příbuzné žánry je podle mě tato:
Festival skvěle funguje, chodí lidé a mladé a méně známé kapely mají možnost prezentovat se před početným publikem a k čemu sezónu směřovat, což je pro žánr naprosto klíčové.
David Jirků: To je hrozně široká otázka. Já nevím, co třebas: Zahrada 2002 ukázala, že kapela Semtex stále ještě nevyšla z kurzu, jak jí bylo před pár lety předpovídáno 🙂
Josef Vančura: Jestli by měly být odrazem vývoje ve folku večerní vystoupení v amfíku, pak se folk ubírá tvrdším směrem, k nářezové muzice. Stačilo ale navštívit menší scény Zahrady, aby tenhle dojem padnul. Co je podle mě asi vývojový trend současného folku – odklon od jednoduché melodické písničky ke složitějšímu hudebnímu hledání, které však řadu skupin i interpretů paradoxně svádí k univerzálním a stále stejným hudebním klišé. Po hudební stránce se tak z písní vytrácí energie a překvapení. A texty stále nepatří k silným stránkám zvláště u kapel. A když někdo vystupuje ve večerním amfiteátru, měl by se hlavně prezentovat vlastní tvorbou, a to se dost často nestávalo. Špatné kopie až plagiáty si dostatečně můžu poslechnout v pop music.



6. Ostatní postřehy, nápady, pointy …

David Jirků: Přidám nijak nový postřeh – na Zahradě je vždycky vidět, že schází opravdu kvalitní moderátoři. Kdyby si většina z nich nechala u zvukaře nahrát pásku se svým brebtáním, asi by se podivili, jaké "klenoty" z nich vycházejí. A nejde jen o slovní obsah, ale i o gramatickou formu, pro někoho je prostě souvětí o jedné větě hlavní a dvou větách vedlejších neřešitelným problémem. Existuje jen pár výjimek.
Josef Vančura: Zahrada je až na tradiční dobrý vztah ke Slovensku uzavřená k ostatní cizině. Chybí tak srovnání. Jestliže je hlavním dramaturgickým plánem Zahrady představit to nejlepší z tuzemské amatérské folkové scény, proč se nepokusit konfrontovat ji s nejlepšími amatéry z Anglie nebo USA. Stačí dva, tři interpreti. Možná by šlo navázat spolupráci s obdobným festivalem v Americe (podotýkám, že je jich takových málo, většina tamních festů prezentuje pouze profesionální hvězdy) a řešit to třeba výměnnými koncerty nejlepších. V případě Zahrady by mohlo jít o držitele Krtečků…

Josef Vančura