Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

KVĚTNOVÉ APORTOVÁNÍ, ANEB ŽENSKÝ (HLAS)

 V 70. a 80. letech se na folkové a country scéně objevovalo poměrně málo tvůrkyň – písničkářek. O to více si však posluchači oblíbili hlasy některých zpěvaček – hlasy, s nimiž máme nerozlučně spojenu představu zvuku konkrétních písní. V posledních deseti letech naopak můžeme sledovat expanzi ženských písničkářek, a co víc, dobrých ženských písničkářek.
     Připadá Vám tohle tvrzení odvážné, nepravdivé, dvousečné? Já vím, znalí namítnou, že výrazné autorky jako Andrtová, Bittová, Navarová aj. přece spoluurčovaly vývoj „okrajových odrůd“ folku právě v 70. a 80. letech. Přesto se domnívám, že písničkaření v době před rokem 89 má většina z nás spojené spíše s mužskými. A naopak dnes, jak to dokládá i zajímavá diskuse na stránkách FC, si řada folkomilů spojuje představu mladého úspěšného písničkáře s ženami: ať už s Radůzou, Evou Henychovou, Žofií Kabelkovou, Karolínou Kamberskou. V dalším díle Aportu jsme proto vycházeli z jednoduchého dramaturgického řešení: osobnosti prosadivší se  již před rokem 1989 budou reprezentovat umělkyně, které si spojujeme spíše s pěveckými výkony než s autorskou tvorbou (jakkoliv také něco napsaly). A za „mladou“ generaci budou zpívat písničkářky (jakkoliv také mají v repertoáru neautorské písně).


S. Palúch. Pro velkýá obrázek klikni      Sekyrka, kterou jsem si předchozími odstavci vykoval, je opravdu dvojbřitá – a právě mi vězí v noze… Vždyť úvodní píseň Aportu Stanu se břízou sice zpívá Žofie Kabelková a hudbu si k ní také složila, text je však (omlouvám se) můj. Posoudit na skladbě nezávisle jsem tedy schopen jen aranžmá, na němž se významně podepsal excelentní multi-instrumentalista Stanko Palúch – v jeho úpravě jde vlastně o akustické funky.   Také druhá Žofčina píseň Do větru má několik podob: tichým zamyšlením se stává tehdy, je-li zpívána pouze s kytarou. Verze z Žofčiny desky Žiju začíná zlehka, chvění větru v ní připomíná náladové (a technicky brilantní) sólo baskytary, aby pak píseň byla zakončena grandiózním  jazzovým houslovým finále.


I. Budweiserová
pro velký obrázek klikni      Aport plynule vplouvá do najazzlých vod, zaposlouchat se můžete do hlasu Ireny Budweiserové, kterou má možná řada posluchačů spojenu pouze se Spirituál Kvintetem. Jenže výrazový rejstřík této zpěvačky je daleko širší – na její poslední desce Korýši času najdeme především hudbu inspirovanou blues. Schválně říkám inspirovanou, většinou se totiž nejedná o klasická bluesová schémata a harmonie – s blues je pracováno jako s pocitem; jeho forma je pouze impulsem k cestě nečekaným směrem.  Jedna zajímavost ke skladbě  Blues o cestě ke dnu: text krásně dokumentuje fakt, že ani písnička  nemůže žít nezávisle na době. Jakkoliv se jedná vlastně o lyrickou moralitu, v prvním plánu sdělení nalezneme  verše: „Když voda nad hlavu stoupá, je jedno ptát se o kolik.“ Kvůli těmto řádkům raději píseň vyřadila Irena Budweiserová po loňských povodních  z repertoáru – smysl skladby byl najednou na hranici hodně černého  humoru.


V. Martinová. Pro velký obrázek klikni      Věra Martinová a skupina Schovanky patří k legendám české country scény. Připomeňme, že Věra Martinová započala před dvaceti lety svoji kariéru právě ve skupině Schovanky a k tomuto výročí obnovily dámy svoji spolupráci – výsledkem je společné turné i deska Svět je plnej různejch řečí. Na vzniku alba se podílela řada autorů (např.  texty od Pavlíny Jíšové či Ivana Hlase), kromě moderní country na ní např. najdeme i názvuky gospelu – poslouchejte pozorně píseň Ten, kdo poznal.


Šany – pro velký obrázek klikni      Petru Šany Šanclovou jsem měl (asi jako většina posluchačů) spojenu s účinkováním v Bokomaře. Věděl jsem, že umí zpívat a dobře hrát na vícero nástrojů, když však nedávno oznámila vstup na sólovou dráhu, byl jsem mírně skeptický. Pak jsem ji slyšel živě v Nížkovicích na akci Slávka Janouška a byl jsem docela v šoku – Petřiny hlasové kvality a vůbec technika jejího zpěvu je fascinující. Navíc si dovede napsat písničky po hudební stránce velmi účelné: ctí klasickou formu, ale dává vyniknout zajímavým kytarovým doprovodům.  Vyznání počítače bude, alespoň doufám, tou příjemnou noční tečkou, která Vás doprovodí do hajan. Pokud tedy patříte mezi  „šílence“, kteří se na Aport dívají v premiéře.

Autor je dramaturgem pořadu Aport.

Aport č. 6 se bude vysílat  27.6. ve 23:35 (ČT 1), 28.5. v 15:50 (ČT 2) a z pátku na sobotu 28.5. ve 2:05 (ČT 2).

Ivo Cicvárek