Press "Enter" to skip to content

NEBESKÁ KAVÁRNA, Svatopluk Karásek & OBOROH

Oboroh je primitivní přístřeší na čtyřech kůlech, anebo též skupina, která prošla naší folkovou historií, nyní už legenda, zapovídaná, mnohým neznámá, s trochou kultovního nádechu a s nálepkou křesťanského folku. Nahrávka Nebeská kavárna, pořízená před víc jak deseti lety, vyšla na CD právě v těchto dnech a doplňuje tak čtyřlístek dosavadních alb Oborohu. Vlastně se jedná více o recitálové album Svatopluka Karáska, kterého prostě Oboroh doprovází.

Nahrávka byla pořízena v roce 1992 v evangelickém kostele v Novém Městě pod Smrkem a hned úvodem upozorňuji, že nejde o zpívané žalmy, které Oboroh produkoval v první polovině let devadesátých. Album se totiž skládá z rokenrolů a tradicionálů. Rovněž je těžké posuzovat hudební nebo textovou úroveň alba, protože za dalších deset let udělal Oboroh značný pokrok ve všech směrech a hraje teď vlastně něco jiného a jinak. Dokonce i k některým obměnám v sestavě Oborohu došlo a poslední "řádné" CD Marah (1999) je prostě jiné.

Takže recenzování změňme na vzpomínání a na to se musíme vrátit do doby porevoluční, kdy si řada folkových "buřičů" hledala své místo v tvorbě a Oboroh měl za sebou první CD a zahraniční turné a přelomové album Kámen se natáčelo až za další čtyři roky. Nebeská kavárna začíná písní STUD, s klasickými rokenrolovými brejky a se saxíkem V. Klecandra na začátku. Vše je v syrové, neupravené podobě, nástroje i hlas Svatopluka Karáska, tak jak to zaznamenal zvukař na tom sejšnu. ŤUKÁNÍ je tradicionál s rockovým nábojem a Karáskovým neformálním textem: "Někdo ti ťuká na dveře/čeká, kdy už se otevře/vypni tu telku, zvedni prdelku/když někdo ti ťuká na dveře…" a Karásek to zpívá stylem tak trochu jako Jan Vyčítal.

Nejzajímavější na albu je rozhodně píseň HORA KARMEL. Hudebně se od tradicionálového schématu Nebeské kavárny odlišuje svou bluesovou monotónností, co však je největším překvapením, to je veskrze erotický text, jaký by u evangelického kněze stěží někdo čekal a nenapadá mě ani srovnání s nějakým jiným folkovým vzorem. Dokonce Nohavicova "Planu" mi nepřijde takto otevřená. Píseň Hora Karmel je zpívaná v duu s hostem – Irenou Škeříkovou. Syrovým textem je příznačná píseň NÁVŠTĚVA V PEKLE: "Jeden pro pravdu trpěl/a věděl, proč a zač/a druhej do ni šlapal.. a byl jenom sráč/…" CD Nebeská kavárna přináší zejména pro neinformované nejedno překvapení. Zejména svou přímočarostí a prostředky sdělování myšlenek v Karáskových textech. Protože jde nahrávku živého koncertu, jsou zde kromě reakcí diváků ponechány i některé úryvky konferování Svatopluka Karáska. Píseň OREL uvedl slovy: "Šel jsem do pražské zoologické zahrady a tam jsem navštívil oddělení ptáků. Ve voliéře seděl na pahýlu mohutný orel. Na strop té voliéry se slétávali ze svobody vrabci. … Král ptactva sedí na svém pahýlu, celý bílý, pokálený od vrabců. To je pro mě celý obraz života a posledních věcí."
CD je zakončeno klasickým tradicionálem NEBERTE NÁM SVATOU VÍRU, který si přál Svatopluk Karásek zahrát "až jednou natáhne brka", že aby tam bylo veselo!

NEBESKÁ KAVÁRNA, Svatopluk Karásek & OBOROH
© ROSA 2002, (nahráno 1. a 2. 5.1992)
STUD [3:09], ŤUKÁNÍ [4:26], VÍRA [4:18], HORA KARMEL [10:13], NÁVŠTÉVA V PEKLE [6:00], CESTU TI DAL PÁN [3:52], OREL [4:27], TRŮN V NEBI [3:56], NEBERTE NÁM SVATOU VÍRU [4:13]


Josef Vančura