Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

O VÍCEHLASU V.: JAK ZLEPŠIT HRÁBĚ

V závěru minulého dílu jsme vytvořili trojhlasou úpravu lidovky Žádnej neví, co jsou Domažlice. Při pozorném poslechu objevíte jistě pár míst, která trochu nesedí. Zkusíme je teď vylepšit.

Začneme ve třetím taktu. Mezi slabikami „jsou“ a „Do“ poskočí všechny tři hlasy o tón vzhůru, vzápětí se zase vrátí zpět. Tím se vystřídají akordy C dur – d moll – C dur.

Je to legální, ale za zvážení stojí, zda nezadržet jeden hlas na stejném tónu. První hlas to být nemůže; pokud zadržíme druhý hlas, vznikne docela zvláštní postup C dur – d moll9 – C dur. Doporučoval bych zadržet třetí hlas, čím máme sled C dur – F dur – C dur, ten je nejen libější sluchu, ale sedí i víc do lidové hudby.

Podobný princip zadržení některého hlasu můžeme požít na víc místech, například tam, kde melodie stoupá po tónech: „Taus je to německy…“ Můžeme zadržet třetí hlas buď jen na slabikách „je to“, a pak ho nechat skočit o tercii nahoru, anebo ho podržet po celou dobu:

Posuďte sami, co se vám víc líbí, obě řešení jsou podle mého soudu hezčí než to původní.

Princip „líného“ třetího hlasu se dá uplatnit i jinak. Hned na druhé slabice „-dnej“ by měly v původním návrhu sjet po osminách všechny tři hlasy dolů. Zkusme nechat třetí hlas zpívat na tuto slabiku jeden tón, a to buď stejný jako na slabiku „Žá-“, anebo o půl tónu níž.

Jedna z možností, jak zlepšit souběžný trojhlas, je tedy zadržet při postupu hlasů některý z nich. Podívejme se tedy teď na celou sloku písničky po úpravách.

Malá poznámka: zatím jsme druhý a třetí hlas dávali pod první hlas. Ale není to dogma, občas je hezké, když vedoucí hlas melodie není ten nejvyšší. Záleží opět na barvě vícehlasu. Zkuste si to sami.

Rád bych znovu připomněl, že vícehlasá úprava velmi podstatně souvisí s harmonickou úpravou písně. Naše lidovka byla upravena na pouhé dva akordy (C dur – G7), ale mohla by být samozřejmě sofistikovanější. Například závěr by mohl být takto:

Myslím, že by to pro tento díl mohlo stačit. Příště přidáme ještě jeden hlas.

Díly seriálu: O vícehlasu I.: úvod, rozsah
O vícehlasu II.: barva a souznění
O vícehlasu III.: Tři tvoří akord
O vícehlasu IV.: Metoda hrábě
O vícehlasu V.: Jak zlepšit hrábě – právě čtete



Honza Hučín