Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

ÚNOROVÉ APORTOVÁNÍ

aneb písně o těžkém vztahu mužů a žen

Vážení čtenáři: nový pravidelný článek o písničkách, které máte možnost jednou za čtyři týdny sledovat v televizním pořadu Aport, pro Vás bude připravovat jeho dramaturg Ivo Cicvárek. Únorové téma Aportu původně mělo být o milostných vyznáních, milostná tematika sice nakonec zůstala, ale k láskyplným vyznáním mají některé texty přeci jen daleko. Posuďte sami…

Jen trocha informací na úvod. Pokud jste nikdy Aport neviděli, tak vězte, že je věnován folkové, trampské a country hudbě – s možnými přesahy do dalších spřízněných proudů. Žánrovým rozptylem Aportu proto budou limitovány i následující řádky. Kdo čeká, že se autor kriticky pustí do intelektuální plytkosti textů vyznavačů táborových ohňů, do věčného country pidlikání  či do nudného filozofování folkařů, pak bude asi zklamán. V Aportování nám nepůjde o porovnávání kvality – na tu si musí ostatně posluchač udělat názor sám – spíše se pokusíme prozkoumat, jak některá témata prostupují napříč žánry, jakého konkrétního tvaru v nich nabývají. FTC žánry se v posledních letech hudebně i posluchačsky možná od sebe vzdalují, to je ale právě dobrá příležitost hledat podobnosti i rozdíly. Nuže, pojďte dál…

Na nové desce Slávka Janouška a skupiny Banda -  Letadlo -  je o vztazích mezi lidmi vlastně většina textů. A z nich nejvýznamnější část je inspirovaná milostnými vztahy. Do Aportu jsme si vybrali zajímavou hříčku Když se milujeme. Poetika této písně je pro Janouška  typická – lehký nadhled, ironie, jemné náznaky příběhu a vkládání přímé řeči („Máš?“… „Mám.“) – to všechno jsou prvky, Slávek Janoušek s nimiž Janoušek pracoval už v 80. letech. Text je zároveň laděn vzpomínkově (opět můžeme srovnávat se slavnou Zůstat tam kde jsem, která ostatně na desce následuje hned vzápětí) – právě pohled do minulosti umožňuje zůstat nad věcí. O čem text je? Ošemetná otázka u každého písňového textu: o prvních erotických zážitcích, chtělo by se odpovědět. Milostná zkušenost je ovšem vnímána jako zásadní předěl v životě člověka:
Když se to blíží
Uvolněte křídla
A co to jde zatajte dech
Na lávce na druhý břeh



Druhá píseň, kterou budete mít možnost v Aportu posoudit, je ještě zřetelněji epická. Ve folkrockové, zpěvné a hudebně svižné Hájence nacházíme příběh dvou tuláků, bezdomovců, milenců… Jejich (pravda zvláštní) příběh lásky se s autorem „potká“ v závěrečné sloce: Bohouš Vašák a Hanka Skřivánková – Jarret Kdosi tu bydlel v chaloupce mojí
A vůbec není těžké uhádnout
Že se někdo miloval v posteli mojí
Pod obrazem beránka s Marií
A ten co spojil už nikdo nerozpojí
Ať všechny svobodné duše zimu přežijí
Ať aspoň tuhle zimu přežijí





V melodickém folk-rocku ještě chvíli zůstaňme. Liberecká skupina Jarret v něm představuje už několik let jasnou kvalitu. Z desky Unikat (či Unikát) představili v Aportu skladby Znamení blížencůNebudeme, budeme. První píseň je jemně naznačeným příběhem o nepotkání se dvou lidí, kteří by k sobě možná mohli za určitých okolností patřit. Je to text o nevěře? O nenalezení toho správného okamžiku, toho správného partnera? Tohle tajemství nechává autor textu Bohumil Vašák na Vás:

Když se milují  dva co se už minuli
Je to hra dvou právě dopsaných scén

Za milostné vyznání, které v sobě opět nese stopy určité hořkosti, pak lze považovat vokálně i aranžérsky jednoduchý, přitom však působivý duet Nebudeme, budeme:

Výdech střídá nádech a kostky ledu v zádech
se s horkým dechem potkají.
(…)
Nebudeme o tom vidět
A to nás zabije tak jako socha Dona Juana



Kontextově zajímavé srovnání nabízí dvě písničky  v interpretaci Jakuba Smolíka. Melodická hudba obsahující popové i country prvky rámuje texty, v nichž je kladen důraz hlavně na  zpěvnost. Slova písně Nejsi, nejsi má ostatně pochází z dílny renomovaného Zdeňka Rytíře, nepracuje se v něm s překvapením, tajemstvím či výraznou metaforikou – přednost dostává pečlivá práce s frekvencí dlouhých hlásek – tak aby melodie a hlas dostaly co největší prostor. To je ostatně typickým znakem popového textu: základní  přístup, či klišé, chcete-li, spočívá v tom, že důležitějším než významová originalita se stává vlastní zvuk slov.

Jakub Smolík se skupinou Už nejsi, nejsi má
Už sám se probouzím
A prázdných dnů se ptám
Proč já ti nescházím


Skladba Pošťák je potom textem, v němž téma lásky má spíše vedlejší úlohu, možná naplňuje očekávání posluchače tohoto typu hudby, který alespoň zmínku o lásce v písničce očekává? (To je ovšem jen hypotéza.)

I na konfliktní svět mužů a žen se dá pohlížet s humorem. Ve své tvorbě to dokazuje skupina TAH z Moravského Krumlova. Hudebně jednoduché písničky, zaranžované se smyslem pro kompaktní celek (dvě kytary + kontrabas), upomínají jak na postupy moderní trampské hudby, swingu, tak i na zpěvný folk. Příběh písně Děd a vnuk je prostý: rozhovor starého pána s vnukem – mladý muž si stěžuje na charakter současné dívčí populace a dědeček vypráví o tom, jak „sbalil“ babičku:

TAH Děd: „Pohnula se zem
a já u řeky pod starým jezem
        Poznal, jak je láska nádherná.“

Jemný humor písni dodává jak střídání stylových rovin promluv obou protagonistů příběhu, tak i  decentně ukryté slovní hříčky (např. vnitřní rým v citované ukázce: se zem – jezem). Refrén písně pak odkazuje až k poetice W+V:

Ať vzplane cit kohokoli ke komukoli
Na kterémkoli přelomu století
Ať už forma seznámení jest jakákoli
Láska pak stěží nám spát dovolí


Na podobných principech, i když se tentokrát jedná o monolog, je vystavěna i píseň Rande, kterou bychom mohli vnímat i jako humorný protestsong proti uspěchané době. Hlavní hrdina nemá pořád čas jít na rande se svou milou, až, cit.: „V sobotu musím si najít jinou, která mě pochopí, která to pochopí…“

Ale dost bylo odstavců, dost bylo slov, málo not, málo melodií.  Vydržíte-li v úterý 4. února nespat až do pozdních nočních hodin, pusťte si  v televizi Aport, napravte tak chybu tohoto článku -  a udělejte si názor na písničky sami. A když budete mít chuť, přispějte do diskuse. Otázka je nasnadě: znáte ještě nějaké další zajímavé písně z poslední doby na podobné téma? Upozorněte na ně a na kapely, které je zpívají. A prostor je tu samozřejmě i pro jiné vaše připomínky, kritické pohledy, ať už se budou týkat čehokoli…

Aport 2 – premiéra úterý 4.2. 23:30

Ivo Cicvárek