Press "Enter" to skip to content

ZNOVU O PORTÝRUaneb VYMYŠLENÁ SLOVA SLÁVKA JANOUŠKA?

Připomínat zde, že Portýr vychází coby měsíčník od března tohoto roku, je asi zbytečné. Rozhodně se zde ani nehodlám pouštět do nějakého rozboru jeho úrovně. Zdá se mi však, že od prvních čísel ubylo článků ve stylu „oslovili mě, že mám něco napsat a tak něco napíšu“ i více méně zjevných narážek na Folk a country. Najdete v něm i zajímavé rozhovory, články s někdy dost kontroverzními názory (a ty jsou také potřeba), uvedu třeba seriál Karla Tampiera a v neposlední řadě i podnětné úvahy, například tu Belmondovu o zmírňujícím se napětí mezi Zahradou a Portou s názvem O zdi nářků a naší muzice. Zkrátím to, měl jsem prostě poslední dobou pocit, jakoby Portýr, od původního shluku listů, které je třeba nějak, víceméně čímkoli, naplnit, směřoval k podobě normálního hudebního časopisu.

V již zmíněném červencovém čísle jsem si však přečetl článek s názvem Slávek Janoušek nejen o konkurenci Porta versus Zahrada. Dovolím si citovat:
„Milý Jupp se v roce 1980 naštval, odešel z Porty a založil si ve Strážnici Zahradu a asi po osmi letech kvůli vysokému pronájmu přešel do Náměště. Je mi líto, že tento člověk, který Portu vlastně dal dohromady, na ni nevraží. On tvrdí, že to není pravda. Má pocit, že lidi kolem Porty jsou bývalí svazáci z ÚV SSM. Jsou to nesmysly. Kdo nezná zákulisí, možná se podivuje, proč je Porta a Zahrada ve stejném datu apod. Jsou to takové naschválky. … Partička, která Portu pořádá posledních pět let, obnovila zašlou slávu. Je mi líto, že někteří nepochopili, že to není nic proti nikomu…“.
Tento text podepsaný Petrem Neckařem končí konstatováním, že Slávek pořádá čtyři festivaly, mezi nimiž je jmenován i Svojšický slunovrat.

Moc jsem nechápal, proč jeden z mých oblíbených písničkářů považuje za nutné sdělovat tyto své názory veřejně v tisku. V Portýru vyšlém před několika dny však najdete reakci Slávka Janouška, a i zde budu citovat:
„O pár stránek dál jsem se zděšením četl rozhovor se mnou, uvozovky dole, pak vždycky blábol, uvozovky nahoře, dodal, řekl a vysvětlil Slávek Janoušek. Myslel jsem si, že sežeru Portýra místo dotyčného novináře, kterého jsem zrovna neměl po ruce. Protože mi potom během léta říkalo několik kolegů, kteří to četli, jestli jsem se nezbláznil, rozhodl jsem se alespoň stručně vysvětlit, že s tímto článkem ani jeho obsahem nemám nic společného… . Obsah článku však líčí konfrontační názor někoho jiného na téma Porta versus Zahrada, ale uvedeno je: zdůvodnil Slávek Janoušek. Vůbec nemám proč konfrontačně probírat Portu a Zahradu a chtít z něčeho někoho obviňovat, naopak velmi hodnotím pokusy typu telemost mezi oběma festivaly. Nehodlám své jméno propůjčit nějakému vedení žabomyších válek… rád bych na pravou míru uvedl alespoň největší nesmysly: nevím nic o tom, že by Jupp Konečný v roce 1980 odešel z Porty, naopak stál v čele po celá osmdesátá léta a patřil k těm, kteří Portu řídili myslím si velmi dobře v komplikovaných politických podmínkách, k důvodu proč odešel a založil Zahradu mohu málo co říct, protože nevím, jak to přesně bylo. Nikdy jsem nepořádal Svojšický slunovrat …Nechci být morous ani zemanovský zatracovač novinářů, ale myslím si, že tomu, kdo chce být novinářem, nestačí jenom ovládat jazyk a pero či notebook, ale měl by také něco vědět o novinářské etice.“

V tomto světle se mi pak, v devátém čísle tohoto časopisu, jeví jako velmi zajímavý rozhovor nazvaný Slasti a strasti managera skupiny Kamelot Vladimíra Chromečka. Nabízím vám tedy i ukázku z tohoto rozhovoru:
Co si myslíte o čtenářské obci časopisu Portýr a o Portýru samotném?
…Porta se trhla, ale teď dostala nějaký kabát. Ta společnost (Tornádo, Franta Linhárek, kluci a dívky z Ořechova) vydává prostě dobrý časopis, neboť se v něm člověk dozví o nejrůznějších akcích. Při dnešní festivalové hustotě není šance všechno slyšet. Není šance všechno zmapovat. Je fakt, že se v Portýru dozvím jak termíny, tak plno jiných věcí. Píšou tam lidi, kteří se kolem folku motají. Prostě ti lidi ví o kom a o čem píší…
… V Portýru najdeme co kde bylo, bude a je. Jsou to vlastně noviny, které tu chyběly. Folk a country, co vydávají v Praze, to pro mě není časopis. Tam je devadesát procent blekotů. Po tomto roce jsem o tom naprosto přesvědčen.


Jak vnímáte festivaly Porta versus Zahrada?
Zahradu dělá seskupení lidí, kteří to dělají odjakživa. Pokud si někdo přečte vystupující, kteří tam jsou nyní, najde především mladé kapely. Fůra muzikantů z vrcholové špičky tam nehraje. O důvodech se nebudu zmiňovat. Nenáleží mi, abych soudil, i když o tom vím. Jsme jedna z kapel, která tento rok ne že zanevřela na Zahradu, ale chtěli jsme to maličko změnit. Trochu se nám to podařilo. Nehrajeme na festivalech časopisu Folk a country. Hodně muzikantů přesídlilo ze Zahrady na Portu. Soudím tak podle toho, co se v letošním roce děje. Úžasným nápadem jsou například Ozvěny Porty u Bolka. I když je tam mizernější spojení, věřím tomu, že se tam lidé naučí chodit. Je tam výborné zázemí.“

Po přečtení rozhovoru s panem Chromečkem, pod nímž je opět podepsán Petr Neckař, mě napádá několik otázek:

Pokud inkriminované věty Slávek Janoušek opravdu neřekl, dá se věřit dalším rozhovorům od stejného autora?

Dá se nějak poznat „pravdivost“ rozhovoru?

Poškozuje jeden nepravdivý článek důvěryhodnost celého časopisu?

Cítíte se v podobných případech,jako čtenáři, případně zákazníci, podvedeni?

Co je to ta novinářská etika?

Portýr otiskl i reakci druhé strany, je v tomto směru tedy vše vyřešeno, nebo by se měly autorizovat i podobné články (S.J. nejen o konkurenci Porta versus Zahrada), když jsou plné údajných citátů?

Závěrem:

Chtěl jsem tímto textem připomenout, že ne všechno, co je vytištěno, musí být i bezvýhradnou pravdou. Někdy snad může být takové připomenutí k užitku.
A abych nezapomněl, časopisu Portýr přeji hodně čtenářů a zajímavých článků.

Vašek Müller

Václav Müller