Press "Enter" to skip to content

Les Paul a Mary Ford

Dnešním tématem bude dráha dvojice Les Paul a Mary Ford. Než se však tato dvojice stala slavnou, měli oba její členové úspěchy i jako sólisté. Méně dramatická byla kariéra Mary Ford – manželky Les Paula. Vlastním jménem se jmenovala Iris Coleen Summers a narodila se v roce 1924, 7. července. Odmalička zpívala a postupem času přijímala různá koncertní angažmá, až se ponenáhlu stala průměrnou countryovou zpěvačkou. Její hvězda naplno zazářila po sňatku s Les Paulem na konci 40. let a zejména poté, co se její manžel přeorientoval z jazzu k country. Ale i v jazzu s ním stihla natočit pár hitů a získat si tak i pověst jazzové zpěvačky – největším hitem byl How high the moon. Získala i pověst televizní hvězdy, když v letech 1953-1960 spolu s manželem uváděla TV show. Konec spolupráce nastal rozvodem v roce 1964 a Mary Ford v roce 1977 umírá.

Pojďme se ale věnovat mužské části dvojice – hudebníkovi a zpěvákovi Les Paulovi. Jako člen dvojice se proslavil na poli country a v oblasti televizní zábavy, ale dávno předtím byl již uznávaným jazzovým muzikantem. Měl vliv na vývoj amerického jazzu kolem 40. let a pověst znamenitého jazzového kytaristy i aranžéra, a tím výrazně ovlivňoval i tehdejší populární hudbu. Jeho muzikantský rukopis byl velmi čitelný a charakteristicky swingující. Rád přidával prvky country a westernu, jakož i různé zábavné hudební efekty. Občas byl kritizován, že vlastně ani nezná noty, ale v praktické kariéře mu to nevadilo – jeho sluch byl dokonalý, jakož i hudební představivost, a v základní míře zvládal i další nástroje, takže dokázal své představy při aranžování vždy prakticky předvést ostatním muzikantům. Je logické, že byl průkopníkem nahrávání do více stop a také byl průkopníkem používání elektrické kytary v jazzu.

Les Paul už odmalička měl rád nástroje – do hodin klavíru chodil spíše formálně, ale od devíti let hrál na harmoniku a i to piano ho nakonec zaujalo – ve starším věku. Ovládal i banjo a samozřejmě kytaru. Začínal kolem svých 17 let hrát s místními muzikanty a později nedokončil střední školu, aby mohl účinkovat v orchestru Wolvertonského rádia. V roce 1934 přichází do Chicaga a v roce 1936 natáčí svou první desku pro menší firmu. Pro velkou značku Decca spolupracuje s již slavnými muzikanty jak studiový kytarista. Mezitím ale také působí v chicagském rádiu jako dvojitá osobnost – pod jménem Rhubarb Red hraje hillbilly, pod jménem Les Paul vystupuje jako jazzman.

V roce 1937 Les Paul poprvé formuje vlastní kapelu – trio – a rok poté se vydává do New Yorku. I tam je rozhlasovou hvězdou, po čase (v roce 1941) se stěhuje do Hollywoodu – tam má svou skupinu. A spolupracuje už zcela rovnocenně s tehdejšími hudebními velkány jazzu, ale i country a hillbilly – s Bing Crosbym pak byl na čele hudebních i technických experimentů souvisejících s hudbou na počátku čtyřicátých let  a natočili i několik desek – asi nejúspěšnější byla It's been a long long time. Spolupracoval kupříkladu i s Andrew Sisters.

V lednu 1948 měl Les Paul automobilovou nehodu s vážným zraněním, po němž už nebyla jeho pravá ruka to co bývala, respektive pro hudebníka byla prakticky odepsaná. Les Paul se nevzdal, a protože byl také čerstvě ženat, rozhodl se vytvořit se svou manželkou duo – a tak vznikla dvojice Les Paul a Mary Ford, jejíž hudební kariéru v padesátých a první polovině šedesátých let jsme si nastínili na začátku článku. Po již zmiňovaném rozvodu ještě Les Paul nějaký čas koncertuje jako sólista zejména v Evropě, ale například i v Tokiu a počátkem sedmdesátých let odchází částečně do hudebního důchodu. Jistou stabilní možnost koncertování si ale ponechal v několika svých oblíbených klubech ještě prakticky po celých dalších dvacet let a příležitostně natáčel s jazzmany – například s DiMeolou Spanish eyes, nebo spolupracoval s Chetem Atkinsem na lehce countryových albech. Jeho nahrávky – zejména ty jazzové – se ale vydávají prakticky dodnes, včetně záznamů z koncertů nebo dosud nevydaných zkušebních záležitostí.