Press "Enter" to skip to content

Dura & TadyToMáš (fotoreportáž)

V úterý 28. března se v klubu Stará Pekárna v Brně konal koncert slovensko-české bluesové formace Dura & Blues Groove v čele s Jurajem Turtevem. Tak to alespoň stálo na plakátech. Dura skutečně hrál, nicméně hlavním programem večera byl křest alba „amatérského seskupení amatérských muzikantů" TadyToMáš. Duší projektu je šéf Staré Pekárny, Tomáš Kytnar. Ten se během čtyř let obklopoval spřátelenými muzikanty a dalšími umělci, aby nyní mohl svým přátelům představit velkolepé dílo. Ale nepředbíhejme… Večer začal třemi kousky v podání kapely Dura & Blues Groove. 

Skupina Dura & Blues Groove

Juraj Turtev (jinak též zpěvák skupiny Bluesweiser a kapelník formace Dura & Blue Club) začal přetextovaným bluesovým standardem a navázal dvěma písněmi ze skvělého alba zhudebněných básní Judity Kaššovicové Šamorínske verše. Po klidnější skladbě Krásny pocit následovala svižná Život, ty rieka divoká.

Juraj Turtev

Po kratičké pauze na pódiu někteří muzikanti zůstali: Juraj Dura Turtev jako zpěvák (či recitátor) nebo Lukáš Kytnar za bicími. Nově se objevil houslista Jiří Salajka a za klávesami můžete spatřit část ukrývajícího se „hlavního pachatele" projektu TadyToMáš, Tomáše Kytnara.

TadyToMáš: Dura, housle, bicí

Nejen zpěvem a hrou na rozličné nástroje však žilo pódium. Po celou dobu tadytomášovské performance seděl uprostřed pódia na židli Vladimír „Čerčil" Svoboda a četl si bulharské noviny. I díky němu byl koncert vizuálně zajímavý.

Vladimír Čerčil Svoboda čte noviny

Po čtenářově boku se mezitím střídali různí hudebníci. Na následujícím snímku vidíte kontrabasistu Hoochie Coochie Bandu Pavla Všianského a sympatickou flétnistku Helenku Macháčkovou (která očividně nevěděla, co s flétnami). V pozadí hraje na mandolínu Eva Trnková.

Vladimír Čerčil Svoboda a Helenka Macháčková

Během jedné skladby hrála Helenka opravdu na několik různých fléten.

Helenka Macháčková s flétnou

Avšak po chvíli flétnistku vystřídal čtyřzvuk jiných dechových nástrojů: k Tomášovým klávesám, k bicím, kontrabasu, mandolíně a houslím se přidaly dvě trubky a dva saxofony. Jako by na malé pódium nastoupila balkánská dechovka.

dechové trio

Na obrázku jste viděli barytonsaxofon (Radek Přibyl), tenorsaxofon (Ondřej Bystrý) a jednu trumpetu. Druhá jako by se někde schovávala… Ale stačilo se podívat ke zvukařskému stanovišti…

Zvukař-trumpetista

Teď už máme čtveřici dechařů (včetně obou trumpetistů, Libora Třešky a Přemka Dofka) kompletní. Ještě však chybějí tanečnice Irenka a Hanka, které se na pódium dostavily s lahvemi vína. Snímek zachycuje šťastného a nervózního autora Tomáše Kytnara (mimochodem pracovníka jisté nadnárodní vydavatelské společnosti), který z pódia pronesl: „Pokud je tu náhodou nějaký vydavatel, tak nemáme zájem." Album, které vznikalo čtyři roky, se jmenuje TadyToMáš Takhle a obsahuje 11 skladeb a dva bonusy. Převažuje Tomášova autorská tvorba, avšak najdeme zde i převzaté skladby od brněnské rockové kapely Uzený koleno Band.

Křest alba TadyToMáš

Čeho jsme to vlastně byli svědky? Bulharské noviny, balkánská dechovka (s aktivní účastí zvukaře), zvuk kláves prolínající se s houslemi a mandolínou, nedbalá elegance, stylizované pseudoerotické oblečky, jeden z nejlepších slovenských bluesmanů za mikrofonem, parodie na šantán, černé brýle, texty básnické i nesrozumitelné. Šlo víc o zážitek hudební, nebo vizuální? A bude formace TadyToMáš ještě někdy koncertovat? To jsou otázky, které se mi honily hlavou cestou domů. V každém případě šlo o nezapomenutelnou záležitost. A mimochodem v závěru tohoto bloku z pódia na chvíli odešel Juraj Turtev (který měl se svou kapelou večer uzavřít), a tak diváci v klubu konečně mohli spatřit Tomáše Kytnara za klávesami v celé jeho kráse.

Tomáš Kytnar za klávesami