Press "Enter" to skip to content

Lyle Lovett

Legenda tohoto týdne se zapsala do historie country v letech osmdesátých a v druhé polovině let devadesátých, a to nejen jako interpret, ale i jako autor písní. Osobitý byl kombinací hudebních podnětů z různých oblastí, tím, že byl úspěšný i při svých výletech do jiných žánrů a vzájemně žánry kombinoval a obohacoval, a také tím, že i v případě důrazu na muziku nerezignoval na texty.

Lyle Lovett se narodil v malém městě Klein v Texasu, měl německé kořeny a vyrůstal na koňské farmě. O hudbu se začal vážněji zajímat až na střední škole, kde začal psát nejprve texty a později i muziku. To bylo v sedmdesátých letech, když studoval na texasské univerzitě žurnalistiku, i později, když byl na zkušené v Německu. Aktivně ale s hudbou začal až po návratu do USA.

Po návratu do USA na počátku 80. let hrál po různých klubech svoje písničky a jako novinář se při rozhovoru seznámil s Nanci Griffith, zahrál jí jednu svou píseň, a Nanci se rozhodla ji nazpívat – byla to píseň If I were a woman you wanted a Lyle v té písni i zpíval. O něco později, v roce 1985, se demo snímky Lovettových nahrávek dostaly k producentům firmy MCA Rec. V roce 1986 byla podepsána smlouva na desku, ze které bylo nakonec i pět singlů a všechny se dostávají postupně do CTF. Jeho písně se hlásily k country, ale inspiraci čerpaly i u jazzu, folku i popu a včleňovaly je do countryového rámce.

Na druhém albu, které Lyle Lovett natočil pod názvem Pontiac, dal naopak vyniknout svým textům. Vyšlo v roce 1987 a mělo, tak jako to první, příznivý ohlas mezi publikem i recenzenty. Dostal se jím i mezi poprockové fanoušky. V country mu ale posluchačů ubývalo a z alba byly jen dva singly v CTF, album se díky posluchačům z jiných žánrů stalo zlatým. Povzbuzen úspěchem, sestavuje Lovett doprovodnou kapelu, v podstatě modifikovaný big band, ve kterém byly i žesťové nástroje a také gospelově orientovaný spoluzpěvák, a natáčí třetí album – opět se setkalo s příznivým přijetím. Bylo spíše do jazzova, ale obsahovalo i verzi písně Stand by your man, která v Lovettově úpravě vzbudila pozornost.

Na přelomu 80/90 let Lyle Lovett působí v L. A. a tomu odpovídá i jeho hudební tvorba, když pracuje na čtvrtém albu – Joshua Judges Ruth. Od jazzu přechází pomalu ke gospelům a blues. I tato změna mu vyšla, publikum bylo nadšeno, kritici rovněž a deska se díky prodejům stala zlatou. Ovšem countryoví posluchači se na tom podíleli logicky ještě méně. Začíná se věnovat i filmu, písničkám i filmové muzice a jeho odklon od country se zdá být již definitivní. V polovině devadesátých let prožívá kratší manželství s Julií Roberts a po rozvodu v roce 1995 se Lyle hlásí s pátým albem, překvapivě countryovým: The Road to Ensenada – na pop žebříčcích bylo 24., countryoví fanoušci jej přivítali vřeleji – bylo 5.

Lyle Lovett aktivně koncertuje a nahrává a zdá se, že country u něj opět na čas převážila, což countryové publikum oceňuje. Ale i kdyby ne, jeho přínos pro žánr je již určitě potvrzen. Pořad o něm uslyšíte v sobotu 13. 5. v 19.00 na Countryrádiu.