Press "Enter" to skip to content

Tex Williams

Tex Williams není tak známý jako Bob Wills, Maddox Brothers nebo Merle Travis, patří však k důležitým představitelům western swingu – podobně jako ti jmenovaní pomohl posunout country od jejích prapůvodních, rurálních akustických počátků k hudbě akceptované i ve městech, k hudbě, na niž se dalo smysluplně tančit, k hudbě, která pak mohla být i nástrojově elektrifikována. Dosáhl toho zcivilněním projevu hudebního i slovního a dosazením některých postupů z jazzu, především ze swingu. Byl typický svým vypravěčským bluesovým stylem a našel i své následovníky, revivalisty – Asleep at the wheel nebo Dana Hickse.

Kytarista a zpěvák Tex Williams vyrůstal po dvacátá a třicátá léta na americkém venkově obklopený místní muzikou a svou první příležitost uplatnit své přirozené hudební vnímání jako sólový hudebník dostal až po příchodu do Los Angeles v roce 1942. Do Kalifornie přišel jako mnoho jiných Texasanů a obyvatel Oklahomy především za prací a přinesl s sebou i "venkovské" hudební zvyky. L.A. nebylo právě doménou country, a tak se tam hudební vlivy zajímavým způsobem mísily – název western swing již napovídá jak. Místní hudebníci se novým vlivům také nebránili a nové přistěhovalce přijímali do svých zejména barových orchestrů. Tak se to stalo i Texu Williamsovi.

Během účinkování v L.A. v kapele houslisty Spadea Cooleyho si jej povšimli i zástupci hudebního vydavatelství Capitol – Tex natáčel nějaké vokály pro nahrávku svého kapelníka. Záhy mu Capitol nabídl i samostatnou sólovou smlouvu. To ale jeho šéf nesl těžce – jednak jako konkurenci, jednak většina kapely se rozhodla doprovázet Texe. Spade Cooley totiž začínal mít problémy s alkoholem, a to vedlo také k jeho předčasnému konci o pár let později. Tex Williams kapelu přejmenoval na Texas caravan a v cestě ke slávě již nic nestálo – western country swingové spojení se prosadilo naplno. A styl se ukázal jako životaschopný a  našel si řadu následovníků.

Do obsazení své kapely přidal Tex Williams elektrické kytary, steel kytary, elektrifikované housle či baskytary, ale nebránil se ani dechovým nástrojům, trubkám či saxofonům, nevyhýbal se ani akordeonům. Zpočátku nahrával taneční muziku pro Capitol, ale jeho hudební kořeny stále více vedly zvuk skupiny k prvkům country. V roce 1947 pro něj napsal Merle Travis píseň Smoke smoke smoke s prvky blues a boogie – nahrávka měl obrovský úspěch a nadlouho obsadila hitparádu.

Hit Smoke smoke smoke vytvořil definitivně základní model western swingu, na kterém Tex Williams se svou kapelou postavil následující úspěchy, kterých dosahovali na konci 40. let a v 50. letech a které inspirovaly i řadu jeho následovníků a styl charakterizovaný syntézou boogie, swingové instrumentace, countryové melodiky a napůl vyprávěcího pěveckého projevu, se tak natrvalo upevnil v hudebním povědomí. Změnil časem i gramofonovou firmu – od Capitolu v padesátých letech přešel k firmě Decca a v roce 1957 skupinu Western Caravan rozpouští. V šedesátých letech se vrací ke Capitolu a nahrává kupříkladu živé album s Glenem Campbellem hrajícím na kytaru. Poslední hit v hitparádě měl v roce 1971.