Press "Enter" to skip to content

Pavel Bobek od A do Z

U titulů s názvem „N hitů od XY" zkušený posluchač ví, že se pravděpodobně jedná o kompilaci dřívějších nahrávek. Nemýlil by se ani u Pavla Bobka, neboť na dvojalbu 40 hitů od A do Z se znovu projdeme tím, co již bylo někdy nahráno a vydáno. Pro majitele kompletní Bobkovy diskografie by tedy zde mohla recenze končit.

Pavel Bobek s Marií RottrovouJelikož však takovým majitelem nejsem a podobných nás asi bude víc, budu pokračovat. Nejdřív konstatováním, že název alba nelže: opravdu je tu 40 písní, opravdu jsou seřazeny abecedně a opravdu jde z větší části o bezesporné hity ze zpěvákova repertoáru. (Mohli bychom diskutovat, zda je větším hitem zařazené Dítě květin než nezařazené Pojď dál a zpívej, ale to je zbytečné, na každém z obou disků je přes hodinu hudby a prostor nafukovací není.)

Odkud nahrávky pocházejí? Kdo nesleduje Bobkovu diskografii pozorně, bude při poslechu překvapen tím, že staré známé hity ze 70. a 80. let znějí trochu jinak než tenkrát. Opravdu, Universal Music v letech 2001 a 2002 nahrál se starým pánem mnoho písní znovu a tehdejší album Všem dívkám, co jsem měl kdy rád tvoří podstatnou část ze čtyřicítky hitů (podílí se skoro jednou polovinou). Pak tu máme několik písní z loňského dost zdařilého alba Muž, který nikdy nebyl in – a zbytek jsou už staré a ještě starší záznamy. Věkem kraluje Úsvit, nahrávka z roku 1970, přes třicet let je na pásech zaznamenáno i Já býval hodný táty syn (1975).

Rozhodnutí uspořádat písně abecedně vyřešilo dramaturgii a nutno podotknout, že úvodní Amanda je moc pěkný valčík s inteligentním textem (jaké ostatně zpíval Pavel Bobek vždycky), tedy hodně zdařilý začátek, podobně i závěrečné Zmírám láskou poslech celkem typicky uzavírá. Co je ovšem překvapivé – až na opravdu staré nahrávky se téměř nedá poznat, kdy bylo co nahráno. Jistě, vysoké polohy interpretovi nyní už tolik nejdou, ale jeho hlas je jedním z případů postupného zrání a také rozumného odhadu vlastních možností.

V řadě případů stojí po boku zpěváka vokalistka Lída Nopová, případně bezejmenné sborové hlasy, najdou se ovšem i případy, kdy je píseň rovnocenným duetem (například s Marií Rottrovou – S tím bláznem si nic nezačínej), anebo kdy dokonce Pavel Bobek stojí v pozadí a hlavní role připadne někomu jinému (Mé září s Katkou García a shodou abecedy hned následující Motýlek ráno s Pavlínou Jíšovou).

U „bestofek" člověk očekává nějakou přidanou hodnotu, když jde o staré nahrávky. Booklet ji ovšem příliš nenabízí, pokud nepočítáme historku o tom, jak zpěvák u duetu s Rottrovou ustoupil cenzuře. U každé písničky je poctivě uvedeno vše důležité (autoři, kdy byla nahrána, copyright), ale to už je dneska standard. Škoda, že nejsou zaznamenány osobní vzpomínky a příhody, které by dvojdesku posunuly dál od noblesní kompilace.

Pavel Bobek: Čtyřicet hitů od A do Z (CD 1: Amanda – Bowery Street – Country boy – Dálniční hlídka – Dítě květin – Divoká růže – Hejno padlých andělů – Horký léto v City – Houston – Já býval hodný táty syn – Já ti zpívám – Kluk s tváří mou – Lásko, mně ubývá sil – Má dívka „N" – Mé září – Motýlek ráno – Můj rodný dům – Muž, který nikdy nebyl in – Muž na konci světa; CD 2: Nádherná krásko – Nedělní ráno – Noční déšť jde Georgií – Odvykám – Oh, Ruby, nechtěj mi lásku brát – Pojď stoupat jak dým – Proč nemáš mě ráda – Rokenrolu dal jsem všechny nejlepší své dny – S tím bláznem si nic nezačínej – Tam, kde leží Phoenix – To za mě říká whiskey, já ne – Úsvit – V očích mužů a žen – Veď mě dál, cesto má – Vincent – Víš, kdo ti smí z tvých vlásků copy splést? – Všem dívkám, co jsem měl kdy rád – Zas vyhráváš – Závidím, že umíš hrát – Zavolám a jen ozvěna se vrátí – Zmírám láskou), Universal Music 2006