Proč takový úvod? Protože dva takové koncerty jsem v poslední době zažil. Oba dva by si pořádnou a kvalitní reportáž zasloužily.
Tím prvním byl velký koncert k 30. výročí vzniku kapely Asonance, spojený s křtem nového alba Jestřáb. Konal se 15. října v Národním domě na Smíchově a podnik to byl vskutku zdařilý. Okolo tří hodin trvající koncert, během kterého odezněly největší hity Asonance a bylo přehráno (až na jednu píseň) celé křtěné cédéčko. Počet současných i bývalých členů kapely, kteří se během koncertu objevili na pódiu, si netroufám ani odhadnout, ale zaregistroval jsem přesun Kláry Lašťovičkové z pozice hosta do pozice člena kapely.
Nechci a nebudu dnes hodnotit pěvecké nebo instrumentální umění členů Asonance. Sem-tam nějaká ta notička určitě zazněla jinak, než měla, ale o to zde nešlo. Důležitý byl fakt, že beznadějně vyprodaný sál pro (odhaduji) 900 lidí se zájmem poslouchal písničky, které byly nové, a zpíval si ty, které fanoušci Asonance znají. Byla to důstojná oslava 30. narozenin kapely, 50. narozenin jejího kapelníka a hybatele Honzy Lašťovičky a zrození nového cédéčka. Recenzi cédéčka vám nabídneme v nejbližších dnech.
Tím druhým koncertem, který by si zasloužil kvalitní reportáž, byl také křest cédéčka. Tentokrát jde o cédéčko písničkářské, vydané a natočené svépomocí. Ale to neznamená, že je méně kvalitní či méně zajímavé. Mluvím o democédéčku Martina Rouse, které spatřilo světlo světa 8. listopadu v pražském klubu Rybanaruby.
Koncert uvedl moderátor Jeroným Lešner, který hned v úvodu pozval na pódium písničkáře Jeronýma Lešnera. Tento písničkář vystupuje tak málo, že už se nedá ani napsat, že vystupuje zřídka. Spíše by se hodilo uvést, že přemluvit Jeronýma ke koncertu rovná se malému zázraku. A je to škoda, což předvedl i divákům v přeplněné Ryběnaruby. Ale třeba se blýská na lepší časy, když si Jeroným dal tu práci a napsal i novou písničku…
Ve druhé části večera se za mikrofon postavil otec i matka křtěného cédéčka – Martin Rous. Hrál výhradně písničky z novinkového alba a já si vlastně až během jeho vystoupení uvědomil, že minimálně polovinu jsem jich už na některém Martinově vystoupení slyšel. A také jsem si uvědomil, že nejsem jen na křticím koncertě, ale také na koncertě třech výborných kytaristů.
Album bylo pokřtěno pomazáním lískooříškovou pomazánkou typu Nugeta, což jsem opravdu ještě nikde neviděl, a tímto Jeronýmovým nápadem byl zaskočen nejen rodič křtěného dítka, ale i kmotr, kterým byl Jiří Smrž.
Jiří Smrž vystoupil po krátké přestávce a dovolím si tvrdit, že publikum ještě více zpozornělo a vychutnávalo si jeho texty, které jsou básnicky složité a plné skrytých významů a metafor. Jiří omezil mluvené slovo na naprosté minimum a nebýt časového limitu „zavíračky" klubu, rozhodně by se nevykoupil jen jedním přídavkem.
Na závěr vystoupil Martin Rous ještě s krátkým blokem svých starších písniček a byl konec. Tři hodiny muziky utekly jako voda a zbývá jen vzpomínat a těšit se na další podobné koncerty.
Vy, co jste se do Rybynaruby nedostali, nebo jste byli mezi těmi, kteří museli s nepořízenou odejít, protože kapacita klubu byla již nejen naplněna, ale překročena, nezoufejte. Všichni tři účinkující dali souhlas, a tak, pokud se povedla nahrávka po technické stránce, můžete alespoň sestřih z tohoto koncertu slyšet ve vysílání Rádia Folk. Pravděpodobné datum vysílání je 1. prosince, což si můžete včas ověřit na stránkách rádia.
30 let Asonance + křest CD Jestřáb, Praha, Národní dům na Smíchově, 15. 10. 2006
Martin Rous, Jeroným Lešner, Jiří Smrž – Křest CD Samba 4U, Praha, Rybanaruby, 8. 11. 2006