Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Zaručené jistoty

Většinou my usedlejší máme rádi, když jsou věci, se kterými nic nehne. Slunce vychází ráno, tráva je obvykle zelená (jen pro pár lidí modrá) a v létě bývá tepleji než v zimě. Někdo ale dává přednost dynamice, kreativitě a adrenalinu, kdy jedinec neví, odkud přijde příští rána. Tak takový člověk by si následující desky kupovat neměl.

Titul totiž trochu mate, protože žádný zvláštní svět se nekoná. Z desky na vás vykoukne Romana Horkého osvědčený svět a pohled na něj, jen kulisy se trochu mění, už to nejsou reflexe blízké Pálavy nebo jen trochu přeshraničního Hardeggu, ale Island a Kanada, jak tak přibývají honoráře a možnosti (Honolulu z dřívější desky byl jen sen), už se nezachraňují koně, ale nacházejí lvi. Hudební představení těchto kulis a v těchto kulisách je ale takové, jak jsme zvyklí. Táhlé, středně rychlé melodie s výraznými, pro zapamatování mnohokrát opakovanými slogany v refrénech, originální, romantické a prostřednictvím sugestivních popisů přírodních atributů efektu dosahujících textů. I když je to podle titulu zase Kamelot a ne RH se skupinou, fakticky je to RH se skupinou. Kdo má rád ty Kamelotí neměnné jistoty, si CD Zvláštní svět může koupit bez zaváhání a bez poslouchání v obchodě a bude spokojen. Hitem určeným ke zlidovění je Island, hitem nadzvedávajícím haly je Řeka Frazer. Dnešní dobu reflektuje díky komerčním výrazům v textu Zvláštní svět, obecné člověčí nitro pak Dopis na rozloučenou. Ve dvou kůrkách opět zvoní telefon a v něm se někdo dávný ozývá (nejméně jako Peggy, ale ještě určitě někdo další), Roman Horký to nechal radši zazpívat J. Zoufalého. Ale co o tom má chudák recenzent psát, když už vyzkoušel u předchozích Kamelotích desek všechny způsoby, jak článek napsat, včetně použití recenze na desku předcházející, jen s výměnou jmen a dat?

Do podobných „rozpaků" uvádí i nová deska Hoptropáků, rozpaků o to rozpačitějších, že nevím, jsou-li to rozpaky příjemné či nikoliv. I Hop trop potvrdili pověst stálice a jistot. Jedna věc rozdílná od Kamelotů tu ale přeci jen je. Romantika převažující u Kamelotů je (z podstaty romantiky) vlastně stále stejná a funguje. Aby fungoval lehký humor a nadhled, musí být pokaždé jiný, opakovanému vtipu se nesmějete, opakovaná romantika na vás obvykle působí pokaždé znova. V tomhle to Hop trop, resp. Samson má o něco těžší, jest mu však přirozeností, že se tohoto úkolu zhostil uspokojivě. Jinak by desku zřejmě netočil (to je trochu rozdíl od Kamelotů), kdyby neměl pocit, že chce něco sdělit a má co sdělit. I když to na první poslech vypadá jako obvyklé textové a hudební odechovky, jak jsme na ně zvyklí, přeci jen sdělení jakoby v druhém plánu, ale vlastně míněných jako hlavní poselství v písních, přibývá a odlehčení je jen má učinit stravitelnějšími. Jako kdyby Máci sídlící v Samsonovi našli humor a Hoptropáci v něm sídlící naopak zvážněli. Ale také trošku zestárli – pěvecký projev je uměřenější, klidnější, instrumentace ale nadále průzračně čistá a zvonivá, melodie od pánaboha, jednoduché, zpěvné a zapamatovatelné. Helena Maršálková j.h. ukazuje, že Hoptropáci jsou i její krevní skupina. I tuhle desku si ti, kdož mají rádi Hoptropáky, mohou koupit bez zaváhání a předběžného poslechu a naopak. Nebezpečí experimentu zde nehrozí. A jak to tak poslouchám, vlastně je to dobře. Potřebujeme aktuální jistoty, které nás spojují s minulostí, jež je s rostoucí časovou vzdáleností stále šťastnější.

KAMELOT: Zvláštní svět, Brothers records 2004, 48:35

Island, Podkování, Kanada, Plavou, Korálky jitřní rosy, Hic sunt leones, Nejhezčí podzim, Zvláštní svět, Dopis na rozloučenou, Svatá hora, Dvě kůrky, U řeky Frazer, Tulák

HOP TROP: Trojhlavá saň: Jumbo 2004, 38:00

Silver Hill, Lásky, Biják, Hledám takovýho chlapa, Dvojče, Bílý koně, Markóni, Ořešák, Slavnostní den (Gulášek), Zlatá brána, Obchoďák, Valouny, Bílé Jeepy (Afrika), Trojhlavá saň