Je několik cest, jakými se mladí a nadějní umělci ubírají. Zkoumejme nyní jen tu, kdy se umělec cítí být písničkářem, vlastně v tomto případě písničkářkou. Tedy interpretem (převážně) vlastních textů a melodií. Silné povahy vydrží objíždět kluby a festiválky jen s kytarou do pozdního věku a divit se, proč jeho pocity zajímají publikum maximálně do ceny vstupenky, ale už ne do ceny CD – o manažerech vydavatelství ani nemluvě. Navenek ještě silnější, ale v nitru ve skutečnosti slabší povahy časem začnou inklinovat k různým výstřednostem, které z nich učiní raritu, která má s uměním společného tolik, jako dvouhlavé tele s chovným skotem. naopak otevřeně slabé povahy skočí po prvním lanu hozeném komercí a v pozdním věku říkají: "Jó, já kdybych mohl a chtěl, a nemusel vydělávat na živobytí komercí, to byste viděli!"
Jen málo písničkářů, v tomto případě písničkářek, má štěstí a cit pro zachování střední cesty – tedy vyvíjet se, nikterak překotně, ale pokaždé nějaký ten pokrok naznačovat. Před pár lety stály na startovní čáře tři-čtyři písničkářky a je zajímavé sledovat, jak se liší jejich tehdejší práce od té dnešní. U Magdaleny (tak je uvedena na CD, ale proč, když jí všichni známe jako Magdu?) Brožkové se tato umírněná, leč k cíli vedoucí střední cesta rýsuje po vydání CD Rendez-vous s Magdalenou Brožkovou.
Více než pocit optimálního spojení kapely a sólistky se dostaví po vyslechnutí uvedeného CD. Skupina dodává desce plný a profesionální zvuk, nikoliv však rutinní nebo příliš vyumělkovaný. Zůstává folkový a přitom dostatečně čitelný a jednoduchý, posluchač se v písničkách neztrácí. Členové kapely přispěli na desku i několika svými díly a několikrát je slyšíme i zpívat. V tomto ohledu si zapamatujete zejména Silnici. Občas skupina ještě má tendenci utíkat k nepřehledným opusům (Sonet) ale naštěstí je to jen ojedinělý úlet. Nemít Magdu, asi by jich bylo více.
Magda Brožková je skupině rovnocenným partnerem – dodala svůj vklad více jak ke dvěma třetinám písní a ve většině z nich také zpívá. Zpívá podobně prostě a přirozeně , jak kapela hraje a tak spolu příjemně ladí. To si uvědomíte u prvních dvou písní (Jihozápad a Zakletý kruh), naplno vás pak dostane Málo mě znáš. Jakkoliv je zpěv prostý a nevyumělkovaný, má náboj, který Magdu okamžitě charakterizuje. Její barva hlasu vynikne právě ve spojení se skupinou, samostatně na kytaru by zřejmě skončila jako "silná povaha" (viz výše).
Skladby na desce plynou vesměs ve středním tempu, které nenudí, ale taky nežene interprety k povrchnosti a líbivosti. Silné melodie ve smyslu popěvků moc nenajdeme, ale vyvážené zvukové obrazy jsou na desce zastoupeny hojně. Pomalejší skladby na desce budiž vesměs příkladem jak lze zvolnit, aniž by ale "spadl řemen". Co se nevrátí a V kulisách mi něco již slyšeného připomínaly, ale nebylo to tak silné, aby se to zhmotnilo do doby, než jsem dokončil tento článek, takže to bude asi jen sympatický "názvuk". Písečný hrad přeci jen moc přesvědčivý není, mateřská zkušenost v konejšení tady evidentně chybí. Spíš zde Magda zní jako průměrně přísná družinářka ze ZŠ.
Dobře je kvalitativní změna, o které zde píšu, slyšet na poslední, bonusové a na trampské Portě oceněné písni Jedna z vln, kterou na CD hraje Magda sama na kytaru a rázem je to, jako kdyby se vrátila o jeden stupeň zpět, jakkoliv je píseň porotou "uznaná". Síla sdělení je zde prostě poloviční. Kytara přestává stačit.
Nevím kdo poradil (pokud poradil) Magdě Brožkové a skupině Rendez-vous, aby se dali dohromady. Pokud ano, mají dobrého rádce a oni jsou dostatečně prozíraví aby to udělali. Pokud sami poznali, že je vhodná chvíle, tím lépe. V obou případech se můžeme těšit na další plně dospělé CD, pokud bychom chtěli škatulkovat, pak z oboru střední proud soft folku. Docela mě to CD překvapilo. Ukazuje totiž, že to jde, když se nejen chce, ale i ví jak na to. Magda Brožková postupuje do dalšího kola.
Rendes-vous s Magdalenou Brožkovou, Good day Rec. 2004 42 min.
Jihozápad, Zakletý kruh, V kulisách, Silnice, Poslední věta, Poslední mříž, Málo mě znáš, Sonet, Co se nevrátí, příběhy, Písečný hrad, Jedna z vin.