Předkola pražských kol Porty a Trampské porty se již téměř tradičně konala ve stodůleckém Mlejně 7-9.3.2005. Všeobecnou charakteristiku bych mohl opsat z referátů z minulých let – opět velmi velké množství přihlášených – celkem 50 soutěžících, opět tradičně dobrá atmosféra a organizace Marušky Navrátilové, pětičlenná porota v ustáleném složení Petr Křivohlávek (Lochness), Petr Gut, Martina Spurná, Oldřich Ortinský a moje maličkost. Večery provázeli Jirka Holoubek (stručný, přesný a zasvěcený), duo Helena Vafková-Jana Vozábová (držely se psaných podkladů a samostatně se na tenký led nepouštěly) a třetí večer Petr Bohuslav (i nulové množství informací dokázal vtipně podávat libovolně dlouhou dobu).
Z hlediska soutěžících mírně přibyla dua a jednotlivci, do pražského finále však postoupila pouze dua, jednotlivci tentokrát nikoliv. Snad inspirační vyčerpání, snad malý pokrok v hledání vlastního výrazu od minule. Naopak dua velmi překvapila a postoupilo jich snad nejvíce co pamatuji (3). Někteří tradiční soutěžící se letos neobjevili, zřejmě mají finále zajištěno jako vítězové z loňska či hosté a počet známých tváří a nováčků byl tak půl na půl. Letos tolik nekolovali jednotliví muzikanti mezi více formacemi.
Naprosto převažoval folk a některé jeho odrůdy, až na jednu-dvě výjimky chyběla country, bluegrass i trampská muzika. Počet jednotvárných, pomalých, šedivých a intelektuálně se převalujících písniček neubylo, ale naštěstí také ani nepřibylo jejich nositelů. Porota se opět musela soustředit především na originalitu výrazu, technická zdatnost je již samozřejmostí. I tentokrát se na 3/4 postupujících shodla na první pokus. Jako příklad uvedu alespoň jména, na kterých se shodli všichni členové poroty: Paduo, Koubová+Henel, My3avi, Pětník, Ponožky, Hromosvod, Wejlet. Ostatním postupujícím jeden nebo dva hlasy chyběly, nikdy ale žádný z porotců proti postupu neprotestoval. Z pochopitelných důvodů nelze zmínit všechny soutěžící, a to ani telegraficky.
Z prvního večera zaujala právě dua: Jarda Holan vystupující s Ondrou Dědičem, Barbora Koubová a Patrik Henel a Paduo (Aleš Rogalewicz, který zaujal už loni, se spojil s Jirkou Havelkou a křehkost Alešových písní získala důraz v Jirkově doprovodu). Mě pak ještě upoutal Fanda Panda Jirouš, který využil halfplaybacku. Kolegové z poroty ale nebyli na takové novátorství ještě úplně připraveni. Ze skupin pak dobře působil Grandis. Druhý večer byl celkově asi nejslabší, čemuž nasvědčuje i počet postupujících – z 18 soutěžících pouze 2: My3avi a Randez-vous. U této kapely jsem s potěšením konstatoval, že je na pódiu stejná jako na desce. My3avi vyhráli ten večer s originalitou, byť někdy podpořenou mírně obšourní tématikou – jedna z písní se jmenovala Mastur a Bace… I tentokrát jsem měl malý soukromý tip, který nevyšel : Olda Crz. Třeba příště.
Třetí den byl nabit skupinami, včetně porady poroty a vyhlášení pak večer trval od 18,00 do 23,40, což už je trochu za hranicemi snesitelnosti. Z tohoto večera také postoupilo nejvíce soutěžících (o postupujících se dočtete na jiném místě IF). Mě se líbily Krivohlavy s muzikou tvrdšího ražení, až na pomezí rocku, swingové Ponožky pana Semtamťuka, trošku popové Hluboké nedorozumění, irsky orientovaný Hromosvod a svižně znějící Wejlet. Vystoupení a výběr písní tentokrát mimořádně sedly i Pětníku, a to navzdory tomu, že jednu písničku museli začínat znova pro výpadek textu.
Zejména na druhém a třetím večeru bylo vidět, jak je důležitá vlastní tvář interpreta a jasný hudební názor, a to ať už se jedná o sólistu nebo o skupinu. Kdo jste se nenašel v tomto článku nebo v seznamu postupujících, snažte se do příště vybudovat si vlastní, nezaměnitelnou tvář. Poslouchat, jak hrají ostatní, ne proto abyste byli jako oni, ale abyste věděli, jak to udělat, abyste byli sví. Jen skupin, které tuto radu potřebují jsme napočítal nejméně 12. Nejbližší možnost máte už 13.4. od 18,00 na pražském kole "jihlavské " Porty a 18.4 na pražské Trampské portě trampské.