Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

CONWAY TWITTY

Conway Twitty se narodil kapitánovi říční plavby na Mississippi 1. září 1933 jako Harold Lloyd Jenkins a tím, že ve státě Mississippi i vyrůstal, vstřebával do sebe nejen country, ale i černošskou muziku – gospely a blues. V deseti letech založil svou první skupinu, The Phillips Country Ramblers, která hrála příležitostně i v místním rádiu. Ale jako své povolání do budoucna si Conway zvolil kariéru basebalového hráče. Baseball mu šel, ale slibný začátek přerušil povolávací rozkaz do armády – a narukoval do Koreje. Baseballu se vzdal, muziky nikoliv a v Koreji zakládá skupinu The Cimmarons. Po návratu z Koreje se chtěl vrátit i ke sportu, ale uslyšel Elvise Presleyho a bylo rozhodnuto.

S představou, že získá úspěch prostřednictvím známé firmy Sun odchází Conway do Memphisu, Sam Phillips s ním sice podepisuje smlouvu, ale nakonec mu nic nevydal. Pouze pro Roye Orbisona napsal menší hit Rock House a tak v roce 1956 od firmy odchází, vydává se na turné po státech a přijímá umělecké jméno Conway Twitty., což je spojení názvů dvou měst v Arkansasu, respektive v Texasu. V průběhu turné podepisuje smlouvu s firmou Mercury a a vydává několik singlů, z nichž jen jeden zabodoval v dolní části popové hitparády a tak opět mění firmu, tentokrát k MGM a a tam konečně dosahuje úspěchu ovšem ne se svou vlastní písní „It Only Make Believe“. Píseň je na dva týdny na vrcholu žebříčku a za počet prodaných desek získává zlatou desku.

V roce 1959 a 1960 se už s hity roztrhl pytel: „Lonely Blue Boy“, „Danny Boy“ a další. Pak ho ale štěstí opustilo a opět se jeho písně neumisťovaly v hitparádě ani jedné a tak opět mění firmy. Jen několik jeho skladeb protlačili do žebříčků jiní zpěváci. V roce 1965 se seznamuje s producentem Ovenem Bradleym a podepisuje smlouvu s vydavatelstvím Decca. Tím se také odvrací od rock and rollu a orientuje se na soft nebo pop country. Ukázalo se to šťastným tahem, protože v roce 1966 má první hit v horní dvacítce – „Guess My Eyes Were Bigger Than My Heart“ a pak následovala během roku 1968 série 12 hitů, z nichž 8 dosáhlo na nejvyšší místo: „I Love You More Today,“ „To See My Angel Cry,“ „Hello Darlin‘,“ „Fifteen Years Ago,“ či „How Much More She Can Stand“ V roce 1970 začal Conway Twitty spolupracovat s Lorettou Lynn a rovněž jejich dueta byla v roce 1971 úspěšná: „Lead Me On“, „Louisiana Woman, Mississippi Man“, „As Soon as I Hang Up the Phone“ nebo „Feelins.“ Jako duo získali i několik ocenění ACM i CMA a také jednu Grammy. Z úspěchů druhé poloviny 70.tých a začátku 80tých let jmenujme třeba: „I See the Want To in Your Eyes,“ „Linda in My Mind,“ „Touch the Hand,“ „After All the Good Is Gone,“ „I’ve Already Loved You in My Mind,“ „Happy Birthday Darlin‘,“ „Tight Fittin‘ Jeans,“ a „Red Neckin‘ Love Makin‘ Night.“

I v průběhu osmdesátých let natáčel písně, ve kterých si ho jeho posluchači a zejména posluchačky oblíbili pro jistý, domnělý nebo i skutečný erotický podtext v projevu i obsahu a plnil i koncertní sály. Conway Twitty ale náhle umírá na akutní záchvat 5.července 1993.

Conway Twitty se zapsal do historie country svým hlubokým , rezonujícím hlasem vhodným pro romantické balady, které tvořily most mezi popem a country, ale i zavedl termín „adult country“ – country pro dospělé – a občas měl s tématy svých písní u některých puritánštějších stanic problémy, i když explicitně sexuální nebyl žádný. Adult Country prostě jen více reflektovala citové vztahy mezi mužem a ženou. Kritici z toho příliš nejásali – některé písně jim připadaly přeslazené, jisté je , že Twitty tím otevřel další vrátka stylových možností country.

Miloš Keller