Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

LEGENDA A PRŮKOPNICE CESTY COUNTRY ZPĚVAČEK – KITTY WELLS

Po sérii „bratrských kapel“ na nás dnes a za týden na vlnách Countryradia, a také v tomto seriálu, čekají dvě zpěvačky. Ta dnešní dostávala občas přezdívku Královna Country music a tak se jmenuje i jeden z výběrů jejích písniček – dnešní legendou je Kitty Wells.

Už místem narození byla předurčena být královnou country hudby – narodila se totiž přímo v Nashvillu, vlastním jménem Muriel Deason. Tento titul – Queen of the country music – jí vynesla nepřetržitá řada hitů od časných padesátých let až do počátku let sedmdesátých. I její manželství bylo hudební, či spíše rozhlasové – při prvním rozhlasovém vystoupení na místní Nashwillské stanici poznala i svého budoucího manžela, Johnieho Wrighta Svou dráhou zpěvačky a tím že se stala první ženskou countryovou hvězdou, vydláždila cestu pro další interpretky, například pro Lorettu Lynn anebo Tammy Wynette ( o té příště)

Ale ohlédněme se ještě k jejím úplným začátkům – ty byly u Kitty Wells kytarové – její otec jí učil hrát na kytaru a později vystupovala se svými sestrami jako Deason Sisters. Poprvé vystupovaly v rádiu v roce 1936 – a tam poznala, jak už jsem zmínil i svého manžela, kterého si rok nato vzala. V roce 1939, kdy Kitty s manželem Johniem vytvářejí společně s Johnnieho sestrou a jejím manželem Jackem nejprve skupinu Johnnie Wright and Harmony Girls, později jí přejmenovávají na Tennessee Hillbillies. Jack je ale v roce 1942 povolán na vojnu a tak Kitty a Johnnie vystupují jako duo. Tehdy jí také manžel vymyslel její umělecké jméno, převzaté z jedné z folkových balad. Když se Jack vrátil z armády,vystupovali pod jménm Johnnie and jack duo a Kitty dělala křoví.

V letech 1946 a 1947 měli pravidelná vystoupení v Grand Ole Opry a v roce 1948 vystupovali na Louisiana Hayride. Toto vystoupení jim pomohlo navázat první kontakt s gramofonovou firmou v roce1949. Gramofonové začátky nebyly hned úspěšné, sólový debut u RCA, několik gospelových písní s doprovodem Johnnieho a Jacka, se moc nepovedl. Kitty to na nějakou dobu odradilo od nahrávání – prakticky až do roku 1952, kdy přestoupila k firmě Decca a ujal se jí producent Paul Cohen, na jehož doporučení natočila a vydala singl It Was Not God Who Made Honky Honk Angels s poněkud feministickým textem, ve kterém viní ze slabostí žen muže. Píseň se okamžitě stala hitem, šest letních týdnů v roce 1952 se držela na prvním místě hitparády a ke konci roku 1952 se Kitty stala členkou Grand Ole Opry.

Kitty Wells se do budoucna ale nijak tématu svého prvního hitu nedržela, zpívala všechno, převzaté písně, remaky, ale měla i okruh stabilních, zavedených a dobrých autorů, kteří psali jen pro ni. Následovala píseň Paying for That Back Street Affair – dávaná do souvislosti s písní Webba Pierceho Back Street Affair. Dosáhla nejvýše na 6. místo americké hitparády , a to v roce 1953 na jaře. Ale zároveň počínaje touto písní získala Kitty Wells permanentku na pobyt na předních místech amerického countryového žebříčku – na některém z předních míst se objevovala prakticky nepřetržitě po clý zbytek padesátých let – měla 23 hitů v první desítce.Na počátku šedesátých let intenzita jejího pobytu na hitparádě trochu polevila, ale stále se na ní objevovala, ovšem postupně se na přelomu 60tých a 70tých let její pozice přesouvala od hitparádové hvězdy k osvědčené stálici country music. V roce 1974 byla jmenována do Síně slávy Country music. V osmdesátých letech stále jezdila na koncerty se svým manželem Johniem a vystupovala v Grand Ole Opry, i když s frekvencí úměrnou svému věku. Věnovala se také dalším aktivitám v oblasti propagace country. V roce 1991 získala cenu Grammy za celoživotní přínos. Kitty Wells, mimo spousty úspěšných písní také jako první ukázala cestu pro ženské countryové hvězdy.

Pořad uslyšíte v sobotu v 18.00 na Country rádiu.

Miloš Keller