Před dvanácti lety začalo z pražského Výstaviště vysílat první pražské soukromé radio. Vysílá do dneška a věříme, že ještě hodně dlouho vysílat bude. Tenkrát se jmenovalo a stále se jmenuje Country radio. Myslím, že to je dobrý důvod sejít se s jeho generálním ředitelem Janem Zilvarem a popovídat si.
Country radio slaví dvanácté narozeniny. Dokážete porovnat jak vypadalo ve svých začátcích a jak vypadá dnes?
To je pro mě docela složitá otázka, protože s Country rádiem já osobně trávím poslední dva roky. Nicméně je pravda, že jsem ho sledoval od doby jeho vzniku, protože jsem se o tuhle muziku vždycky zajímal. Rádio mělo a má dohromady dvě základní výhody.Na jedné straně zůstalo takovým, jaké je – to znamená, že je rádiem, které podle mne jako jediné v republice, hraje čistě folkovou, country a trampskou muziku plus nejbližší žánry. A v druhé rovině na sobě udělalo obrovský kus práce. Zkvalitnilo se, po technické stránce drží trend s ostatními rádii, a hlavně se pořád drží dobře na trhu rádií jako takových, což v České republice rozhodně není snadná záležitost. Čili takhle obecně se dá říct, že Country radio udělalo z jednoho úhlu pohledu velmi razantní krok dopředu a z druhého úhlu pohledu zaplaťpánbu, že celou dobu dělá to, co dělá.
Tady si musím trošku rýpnout. Říkáte, že hrajete folkovou, country a trampskou hudbu. Já jsem na Country radiu slyšel i kapelo Woo doo…
(smích) Já mám hrozný problém s jednou věcí a to s takovou úplně přesnou kategorizací téhleté muziky. To, na čem se ale asi shodnem je to, že to, co je tady obecně zafixované jako folková, country a trampská muzika, to, co vlastně v osmdesátých letech formovaly velké festivaly, jako byla Porta nebo Slunovrat, Kopidlna a tak dále, tak to je ten hlavní proud muziky, na která v devadesátých letech Country radio navázalo a který si drží. To je důležitá vec. Protože potom je tady obrovská spousta rádií, která ať už filtrem stoprocentně české hudby, nebo třeba filtrem hudby kterou si zazpíváte se snaží jakoby do těch žánrů vstupovat a různě úspěšně se jim to daří nebo nedaří. Ale vlastně nikdo nezůstal u toho prismatu členění. Je samozřejmě jasné, že můžeme vést debatu o tom, jestli kapela Žlutý pes je ještě country. S oblibou říkám, že to je moje nejoblíbenější countryová kapela. Nebo jestli Lenka Filipová je ještě folková písničkářka. Ale to je přesně to ostří nože, kde se láme ta míra toho vkusu a schopnosti vnímat tento žánr a toto teritorium muziky. Ostatně poslední album bratří Ebenů a celá jejich story, je jednou velkou ukázkou tohoto ostří. Já si velmi dobře pamatuji Portu, kde je vypískali, protože nebyli dost trampští. A i ta deska dneska ukazuje, že by se dalo diskutovat o tom, jestli je folková nebo jaká. Ale tahle diskuse je podle mě zbytečná, protože důležitá je kvalita.
Když Country radiu začínalo, mělo naprosto výsadní postavení na trhu. Změnilo se na tom něco? Cítíte už konkurenci?
Před dvanácti lety se stala v tomhle státě naprosto unikátní věc, vlastně vznikl duální trh. Já jsem měl to strašné štěstí, že jsem tu dobu zažil a už nikdy v životě se nebude opakovat situace, kdy člověk dostal rádio, rozhodl se sám v podstatě svobodně, jakou muziku chce aby to rádio hrálo, nakoupil nebo sehnal si desky, pásky, vinily a jednoho krásného dne prostě otočil knoflíkem, když to zjednoduším, a ono to hrálo. Country rádio mělo v devadesátých letech obrovský náskok v tom, že vědělo od začátku jakým žánrem se chce zabývat a co chce hrát. To byla velká výhoda. A z té výhody v podstatě značnou část devadesátých let těžilo. Samozřejmě pokud se něco daří, tak si toho na trhu , který dnes už má nějakých osmdesát rádií, někdo všimne. A při příležitosti získat volnou frekvenci vznikne konkurence. Dneska je to v podstatě tak, že jen v Praze má Country radio nějakých pět, šest přímých konkurentů, kteří se snaží si z toho koláče příznivců týhle muziky taky uloupnout. Ale zopakuji to, co jsem říkal již z počátku. My máme velikou výhodu v tom, že si držíme tu linii akustické folkové, country a trampské muziky, na kterou nikdo jiný nejde. Já jsem před časem zkoumal v jednotlivých rádiích proč to tak je. A zpravidla je to proto, že ti manažeři, ten tým toho rádia nemá k týhletý muzice takový vztah, aby se odvážil jí naplánovat do playlistu.
Country radio v současné době vysílá v Praze a v Brně. Četl jsem, že brněnskou frekvenci budete opouštět a naopak že se snažíte získat nové frekvence v Čechách. Kde a jak bydeme tedy moct Country radio naladit?
Napřed ty dobré zprávy. Podařilo se nám prolomit nepřízeň a získali jsme dva kmitočty v Berouně a České Lípě. Ty bychom rádi spustili od začátku září. Je to po boji a trvalo to dlouho, ale stálo to zato. V Brně je situace taková, že po létech naší snahy získat FM kmitočet pro Brno, dnes víme, že dlouhodbě není na jižní Moravě k dispozici nic. Samotné střední vlny jsou proti ostatním rádiím nekonkurenceschopné a drahé. Paradox je ten, že Country Radio je dlouhodbě nejúspěšnější stanice a v Brně je veliká spousta posluchačů naší muziky, ale Rady pro rozhl a tel. vysílání to prostě nechtěly slyšet…Možná by nám mohli brňáci pomoct. I když zase je pravda, že v té minulé Radě pár brňáků bylo, dokonce jeden folkař… Ostatně o rozhodnutích Rad by mohl být samostatný rozhovor. Snad se tedy s touto Radou blýská na lepší časy..
Jinak hledáme další kmitočty a jdeme do každého licenčního řízení. Bojujeme.
Pokud jde o hudební náplň, ta je poměrně jasná. Country radio ale vysílá i určité zaměřené pořady. Chystáte v tomto směru nějaké novinky? A jak si stojí třeba Živák, nebo nedávno nově zformovaný Hudební kurýr?
Živák, Kurýr, Legendy, Díkybohujepátek, Brána do Bonanzy… to jsou pořady , které tvoří páteř našeho programu a jsou pro nás do budoucna nepostradatelné. Je pravda, že budu zvažovat návrat k původnímu zadání Živáku, tedy živě hrané hodinky pouze s kytarou. Ony by se vyřešily i technické problémy s různými dalšími nástroji. tenhle pořad vycházel totiž původně z teze, že dobrá hudba je hratelná i jen s kytarou. Kdo se chovává za různé hudební pomůcky mívá zpravidla problémy s kvalitou i obsahem…
No a novinky. Veřejným tajemstvím je, že František Ringo Čech načítá první díly Večerníčku pro dospělé. Budeme se také zabývat lepší podobou pátečního bloku Jedeme ven a nedělního Jedeme domů a… a vůbec nechte se překvapit.
A co přímé přenosy nebo záznamy koncertů? Country radio pořádá jednou měsíčně koncert v divadle ABC, nenapadlo vás odvysílat záznamy z nich. Nebo i z jiných koncertů…
Nahrávky máme, máme dokonce i souhlas k jejich odvysílání, ale nenašli jsme vhodný způsob. Problém je ten, že v periodika v rádiu je den, u pořadů max. týden. Cokoliv co je delšího je jako by se vysílalo vždy poprvé. Neumím si zatím představit, že bychom jakýkoliv koncert dělili na 4 díly nebo jednou měsíčně v programu nevysílali něco, co mají naši posluchači rádi a nahrazovali to koncertem z ABC. Ta složitost vysvětlování ve vysílání, že je něco jinak,co je jinak a že je to vlasně mimořádně je tak komplikovaná, že víc posluchačů odradí než udrží u rádia. To není žádná novinka, to jsou léty ověřená fakta. Mimochodem dobrý příklad. Všiml sis, kolik úsilí stojí ČRo 1 vysvětlit posluchačům, že bude přímý přenos z Konopiště festivalu Setkání. To množství anoncí a různých dalších upoutávek ve mně jenom potvrzuje dojem, že místo toho je lepší zahrát nějakou pěknou písničku než stresovat….
Nicméně pokud se nám podaří najít vhodný model, nahrávky použijeme.
V pátek 15.8. slavíte narozeniny. jak se to projeví na programu Country radia?
Vsadili jsme na program a posluchače. Přijde spousta hostů, máme plno soutěží, krásné dárky, mimořádné zprávy, Pepa Chmel vybral nejlepší muziku…. prostě poslouchejte nás a v 15 00 si s námi přiťukněte.
Děkuji za rozhovor a přeji do dalších let hodně kvalitní muziky, tvůrčí atmosféru a mnoho spokojených posluchačů.