Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

JAK (SE) HRAJE DOMÜNO

Domüno - logoHistorie českotřebovské kapely Domüno je poměrně bohatá a pestrá (Domüno vzniklo v roce 1983, název je složený z prvních slabik zakládajících členů – DOhnal, MÜller, NOvák). Skupina prošla několika hudebními žánry a nyní hraje modernější country. Album Všední den nicméně zachytává měkčí zvuk odpovídající dávnějším sestavám. Překvapivě jde o první opravdové album této kapely, byť jsme několik jejích písní mohli slyšet již na samplerech Edice Talent – Country či Porta 93 Svitavy live.

Hlavním zpěvákem na albu je Jaroslav Müller, který s kapelou hrál v začátcích a nyní se zřejmě opět vrátil ke společnému vystupování. Jeho zpěv bohužel nepatří k nejsilnějším stránkám alba – občas je až krutě falešný, protahování dlouhých samohlásek často ruší a bezdůvodně přehnané nasazení působí nepatřičně (například v písni Slaný pes). V některých písních se sólového zpěvu ujali Vladimír Novák a J. Nováková, čímž bylo dosaženo alespoň částečné různorodosti písní. To se ve větší míře podařilo v oblasti hudby – pánové a dáma (jmenovat tentokrát nebudu, seznam muzikantů je dlouhý) jsou zkušení harcovníci a na jistotě jejich projevu je to znát, byť občas někde něco skřípe (například housle v kombinaci s flétnou v písni Staročeská); někdy to ale může být i schválně (v utajené bonusové skladbičce přilepené za poslední píseň).

Muzika je postavená na kytarách, jejichž party pomáhají navozovat správné prostředí pro jednotlivé písně – od folku (Metro) přes trampskou hudbu (Cesta domů) až po současný countryový zvuk kapely (Kudy dál). Bohužel, i zde dostal prostor častý nešvar pramenící z téměř neomezených možností natáčení ve studiu: na albu uslyšíte snad všechny nehudební efekty, které vás napadnou (budík, vlak, hlášení metra, štěkání psa, vítr, bzukot mouchy, časové znamení). Méně by nepochybně bylo více – téměř každá píseň takovými zvuky začíná nebo končí.

Valná většina obsahu alba Všední den je dílem Karla Dohnala. Výjimkou je hudba k písni Nechci být sám, která pochází od Hanka Williamse, a texty písní Staročeská a České slovo převzaté ze starých českých lidovek. Právě tyto dvě písničky jsou příjemným zpestřením a námětem k zamyšlení nad obsahem. Totéž se Karlu Dohnalovi povedlo i v písni Křidýlka, jinak ale texty nestojí za moc – jsou plné rýmů-nerýmů (schodů/dolů), chybějí jim smysluplné pointy (čest výjimkám: Žába), jsou kostrbaté a často jen výplňové. Jakkoli Karla uznávám jako výborného muzikanta, psaní textů nepovažuji za jeho parketu.

Album obecně evokuje návrat do osmdesátých let, o což ostatně asi šlo (soudě podle letopočtů a kreseb tří hlavních protagonistů na obalu, i když byly písně natočeny v letech 2000-2004). Zcela zjevně neaspiruje na umístění v žebříčcích a anketách; jeho smyslem není dokonalost, ale radost z hraní. O tom svědčí i poznámka, že rozmnožování, půjčování a kopírování bez souhlasu je přísně povoleno – album je zřejmě určeno primárně kamarádům a příznivcům. Věřím, že jim udělá radost – tím spíš, že cena alba je poměrně nízká.

Jaroslav Müller a Domüno: Všední den (1981-86), vydáno pravděpodobně vlastním nákladem, 2004
(Cesta domů, Ráno, Tvůj vlak, Slaný pes, Metro, Podzim, Žába, Křidýlka, Staročeská, České slovo, Vrány, Stoupá dým, Nechci být sám, Kudy dál, Všední den, Kamion)

 

Aktuální sestava skupiny Domüno