Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

TRINI LOPEZ

Tentokrát legendou bude interpret, který se také věnoval country. Ale úspěchy slavil i v popu, latinskoamerických písních a folku. Jeho repertoárový záběr byl více než široký, ale právě proto se  zapsal i do historie country. Jeho hlavní síla byla v tom, že nebyl jen zpěvák, ale i bezprostřední a strhující bavič.

Trini Lopez se narodil v roce 1937 v texasském Dallasu a je španělsko-mexického původu. Jeho začátky byly pro tamní oblast celkem typické – hrál v místních klubech zejména místní muziku a nic nenasvědčovalo tomu, že by se vydal na dráhu univerzální hvězdy. Pak přesídlil do Hollywoodu a tam si jej všiml Frank Sinatra. A dal mu možnost natočit první singl u jeho vlastní firmy.

Klubová praxe z latinskoamerické oblasti se u triniho Lopeze projevila dvojím způsobem – jednak rád přebíral a upravoval písničky jiných interpretů, jednak jeho hlavní síla byla v bezprostřednosti, spojené s profesionálním výkonem – a tak potlesk,smích a různé šumy a ruchy publika v jeho nahrávkách jsou opravdové – to je publikum v některém z klubů, kde byl hvězdou i v době kdy již vyprodával daleko větší sály.

Latinskoamerické rytmy byly pochopitelně velkou výzvou jak pro Triniho, tak pro publikum a měl s nimi úspěch. Navíc ale dokázal prakticky rovnocenně zpívat nejen v angličtině či španělštině, ale některé jeho hity jsou i v němčině nebo italštině – a tak dobyl i Evropu. Spolu s tím, že oblékl do nového kabátu řadu populárních, leč uhasínajících písní jim prodloužil život – jmenujme If I had a hammer nebo This land is your land či La bamba

V repertoáru Triniho Lopeze nechybějí pochopitelně ani studiové nahrávky, obvykle sestavené z písní, které kladou důraz na atmosféru spíše intimní, než společenskou. A tak kromě folkových evergreenů přebíral třeba i písně Ritchieho Valense. Tato písně postupně nabývaly převahy, ale neznamenalo to, že by stárl – zachytil kupříkladu nástup diskotékové muziky a v sedmdesátých letech vytvořil několik úspěšných cover verzí vlastních písní, předělaných právě do stylu disco – a -náctiletí návštěvníci diskoték se nestačili divit, kolik Trinimu vlastně je.

Ani Trini Lopez se nevyhnul filmu, ten nejznámější se jmenuje Snow Job a v druhé polovině šedesátých let měl i vlastní TV show. A tak jako on přebíral písně, jeho následovníci čerpali od něj. U nás se v něm shlédl třeba Milan Chladil, který natočil několik jeho písní. Trini Lopez nebyl v countryové oblasti významněji oceňován, ale tím, že se při výběru svých písní neřídil žánrem ale jen citem zasáhl hodně i do country a je v ní považován za určité, řekněme,  stylové koření.