Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

HUPS: TRI DNI V RAJI

Demonahrávka Žánr: folk s prvky bluegrassu Celkový čas: 31:28 Celkové hodnocení: velmi dobré Internetové stránky: http://www.hups.host.sk/ E-mail na Hups: hups@host.sk

Slovenské duo Hups tvoří Eva Safanovičová (housle, zpěv) a Peter Kolárik (kytara, občas také zpěv a mandolína). Poprvé jsem se s nimi setkal letos na jaře v Kuřimi na finále Zahrady písničkářů. Z něho postoupili na „velkou“ Zahradu do Náměště na Hané a jedna jejich skladba se objevila na sampleru Zahrada písničkářů 2002 od vydavatelství Indies (Odpytanka).

Demo-CD Tri dni v raji vzniklo „v dost divokých podmínkách“, můžeme si přečíst na webových stránkách dua. Najdete na něm celkem deset skladeb, z toho jednu ve dvou verzích (Ruža). Většinou se jedná o autorskou tvorbu dvojice, ve dvou případech jde o úpravy slovenských lidových balad (Odpytanka, Breza). Vedle obou hlavních protagonistů v některých písních jako hosté účinkují Martin Michelčík (violoncello) a Alena Kalafusová (baskytara).

Z obalu „alba“ poznáte, že jde o klasické demo. Booklet tvoří rozevírací a uvnitř úplně prázdný dvojlist. Na titulní straně najdete nepříliš vyvedenou (rozmazanou) fotografii dvojice a titul nahrávky. Na vnitřní straně obalu je další fotka a citát z písně Tri dni v raji: „Vraj nikde ze Zemou / je taký malý kraj, / kde kúsky kameňov / predstavujú raj.“ Na zadní straně se vedle ne příliš přehledného seznamu písní (naštěstí s uvedenými údaji o autorství) objevují už jen jména účinkujících. Chybějí stopáže písní, chybí kontakt na kapelu (u demonahrávky podle mě zvlášť důležitý), chybí stručná historie dvojice (+ třeba přehled dosažených úspěchů), chybí odkaz na web.

I když trvám na tom, že i na obalu by si kapely měly dávat hodně záležet, důležitější je samozřejmě samotná hudba. A ta je naprosto jiného ražení! Předně musím říct, že i u písní nahraných bez hostů vůbec nemám pocit, že poslouchám jenom duo. Souzvuk Petrovy kytary a Eviných houslí místy zní jako plnohodnotná kapela. Instrumentální zručnost dvojice se víc než u vlastní tvorby projevuje v úpravách zmíněných lidovek. Jedním z vrcholů nahrávky je píseň Odpytanka. Začíná téměř folklórně – housle jako vystřižené z cimbálové muziky, decentní kytara, pokorný, měkce vyslovovaný zpěv. Eva zdárně vybalancovává rytmická úskalí lidového textu („keď si spomeniem“). Asi minutu a půl před koncem následuje překvapivá, skoro newgrassová mezihra. V další zpívané pasáži skladba zrychlí a housle coby hlavní nástroj střídá kytara.

O tom, že je Peter Kolárik výborný instrumentalista, se můžete přesvědčit i v autorské skladbě Ruža. Tóny jeho kytary podbarvují Evin klenutý hlas a já si při poslechu říkám: Takto kdyby zněla hudba v televizních pohádkách! Klidná baladická melodie vám nedovolí usnout, protože se v ní objevují překvapivé zvraty melodické i aranžérské (housle přebírající hlavní melodickou linku v mezihře). – Druhá verze písně, kterou najdete na konci alba, je obohacena o baskytaru.

Další velmi silná skladba se jmenuje Mesto. Zdánlivě bluegrassový instrumentální začátek se po pár vteřinách přetransformuje v rychlejší baladu s velmi podařeným textem. Neotřelá melodie nádherně ladí s tesknou náladou slov.

Ve třech zmíněných i v ostatních skladbách duo Hups ukazuje, že je nadějným hráčem na slovenské folkové scéně. Díky Zahradě písničkářů (festivalu i stejnojmennému CD) má i první fanoušky v Čechách a na Moravě. Patřím k nim a věřím, že se od Hups ještě dočkáme spousty zajímavé muziky. První demo je víc než příjemným příslibem.

Milan Tesař