Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

MAJEROVY BRZDOVÉ TABULKY: RYBA RYB

Úvodní kousek Rybou ryb má silnou melodii a především neotřelý a velmi zpěvný text, plný asonancí („rybou proplout“, „vodou dlouhou“ apod.). I autorské umění Petra Linharta tedy neztratilo nic ze svého lesku. Čtvrtého člena kapely, Tondu Bernarda, sice v první skladbě neuslyšíte, avšak hned v druhé (Paní z vln) si zahrál nejen na bezpražcovou basu, ale i na housle.

Shrňme si poznatky z poslechu dvou prvních písní: Majerovy brzdové tabulky neztratily žádnou ze svých předností a navíc svůj projev okořenily několika novými přísadami: samply a vůbec klávesovými zvuky, bubny, dokonce elektrickou kytarou (pořádně si ji vychutnáte v razantní Marianne I.). Všechny tyto změny byly jen k dobru věci. Kdyby byla vlivná česká média co k čemu, neváhala by a hrála by hity Tabulek o sto šest, sedm, osm i devět. Vždyť zmíněná Paní z vln, dále například Ke kameni nebo má oblíbená Lucie & slunovrat mají takové hitové ambice jako máloco.

Á propos Lucie & slunovrat: První pěvecký pokus Víta Kahleho v dějinách Majerových brzdových tabulek se vydařil. Saxofonista a klarinetista zpívá sice jakoby nesměle a ledabyle, to však má své kouzlo, zdůrazněné silným textem Petra Linharta (zvláště spojení „srdce zimních železnic“ mě chytlo).

Linhart jako textař opět pročítal staré spisy (v Lucii & slunovratu si na ně zakládá archiv), konfrontoval různé verze pověstí a tvořil příběhy plné přízračných postav, tajemných míst a světelných efektů. Duši těmto postavám, místům i světlům a barvám vtiskla především Andrea Landovská. Její pěvecký projev (zpívá v devíti z dvanácti skladeb) je tajemný (Kotys), expresivní (Violetta), dostane se místy i do hlubších poloh (Ke kameni), aby jinde (například v Černé pastýřce) přímo zářil.

Písničky Majerových brzdových tabulek vás budou svádět k různým asociacím. Petr Linhart k ženě jménem Violetta přiřadil zcela pochopitelně fialové květy ocúnu, vyčaroval slovní spojení „fialové dny“ a k tomu přidal „violové melodie“ (které však v písni hraje Tonda Bernard na violoncello). Krásné barevné kompozice najdeme i v Černé pastýřce, kterou z odbarveného stáda převádí měsíc přes žlutou zahradu.

Všechno, co jsem napsal, jsou pouze útržky pozitivních pocitů, které při poslechu nové desky Tabulek mám. I když ve mně zpočátku nebudilo důvěru, že kapela používá modernistické postupy, album samotné mě přesvědčilo. Dominantní zůstavají silný zpěv, kvalitní hudba, zajímavé texty s neotřelými obrazy. To všechno je propojeno tak citlivě, že nemohu nic jiného než chválit.

Milan Tesař
Autor je redaktorem Radia Proglas a článek je zveřejněn s jeho souhlasem.

Rybou rybPaní z vln – Černá pastýřka – Marianne I. – Violetta – Lucie & slunovrat – Úsvitem – Eliška & vítr – Ke kameni – Oheň v dubu – Kotys – Volá

Milan Tesař