Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

O VÍCEHLASU VI.: PŘIDÁ SE BAS

Dosud jsme upravovali vícehlas jen do trojhlasu. Pokud hodláte pásmo nízkých frekvencí obsadit basovými nástroji (baskytara, bubny), trojhlas vám bohatě postačuje. V opačném případě je dobré uvažovat o čtvrtém hlasu – basu.

Úlohou basu je ve vícehlasých úpravách zdůrazňovat harmonii. To platí pro hraný i zpívaný bas. V každém případě se do basu píšou základní tóny akordů, občas se odbočí na nějaký jiný (například když se stejný akord hraje dlouho nebo když je to potřeba kvůli pohodlnějšímu sledu tónů). Máme-li tedy lidovku upravenou na dva akordy, první nárys basu se bude opírat o dva tóny, v našem případě C a G.

To, zda má bas z C na G skočit dolů, nebo nahoru, záleží na znělosti hlasu. Skok dolů je efektnější, ale zase se musí dát pozor, aby příliš velká vzdálenost od ostatních hlasů nepoškodila barvu vícehlasu. Víc nás trápí dlouhé sezení na jednom tónu. To se dá napravit tím, že v C dur se budou střídat dva tóny, a to C jako základní a G jako kvinta akordu. (Dala by se střídat i tercie C–E, ale kvinta zní lépe.) Tón C použijeme vždy na začátku taktu (když je ve zbývajícím trojhlase akord C dur, tón G uvnitř taktů. Například takto:

Tam, kde v harmonii platí G dur, by se měly střídat jiné dva tóny: G jako základní a D jako kvinta akordu. Ale opatrně, je třeba to vyzkoušet, ne vždy se to hodí. V následujícím příkladu je první úprava nešikovná, protože basové D koliduje s trojhlasem. Druhá je lepší.

S basem se dají vyvádět různé kousky. Například tam, kde se G dur změní na C dur, si může dovolit vystoupat po tónech z G na C a vytvořit klasický basový přechod.

A kromě základního tónu a kvinty může občas bas projít i přes tercii:

Takže čtyřhlasá úprava písničky Žádnej neví, co jsou Domažlice (podotýkám, že stále používáme jednoduchou harmonii na dva akordy), by mohla vypadat třeba takto:

Až doteď jsme vedli hlasy rytmicky souběžně. Příště se podíváme, jaké jsou jiné možnosti.

Díly seriálu: O vícehlasu I.: úvod, rozsah
O vícehlasu II.: barva a souznění
O vícehlasu III.: Tři tvoří akord
O vícehlasu IV.: Metoda hrábě
O vícehlasu V.: Jak zlepšit hrábě
O vícehlasu VI.: Přidá se bas – právě čtete




Honza Hučín