Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

JEDNI NEBO DRUZÍ ANEB ČÍ JE TO MUZIKA?

Když jsem si na několika koncertech a deskách uvědomil, jaké procento repertoáru různých, i velmi uznávaných muzikantů tvoří převzaté skladby, překvapilo mě to. Můžete namítnout, že zbytečně píšu o něčem, co nemá význam, ale já se domnívám, že to význam má. A velký. Pokud totiž jako muzikant vyjadřuji svoje přesvědčení a názor na muziku, měl bych to dělat ze své hlavy. Je to podobné, jako bych vzal ústřední dějovou linku a všechny osvědčené fígle z románu dejme tomu Stephena Kinga, změnil jména osob a názvy měst a ulic, a byl by tu nový a věřím, že úspěšný kus. Ale bylo by to ze mě?

Příklad z muziky:
Třetí CD Františka Nedvěda má 14 skladeb. Všechny kromě dvou jsou od Gordona Lightfoota nebo jiných amerických autorů. Čí je to potom hudba? Františkova? Neřekl bych.
A ještě jeden. Folková skupina zaměřená na irské a skotské kousky vypálí na pódiu šest irských pecek, které našla na deskách svých vzorů z Ostrovů. Paráda, krásně se to poslouchá, ale čí je to muzika?

Nikomu neberu pot a dřinu, kterou do muziky dává. Ono dobře zahrát cizí písničku je taky kus práce. Pořád si ale myslím, že by to nemělo být těžiště repertoáru. Pár věcí, ke kterým mám vztah, líbí se mi, inspirovaly mě, ano, proč ne? Ale měl bych to říct, to za prvé, a neměl bych na nich stavět pověst. To za druhé.

Nechci do kapel a muzikantů jen šít a spílat jim. To v žádném případě. Už jsem řekl, že muzika je dřina v každém případě. Možná by to stálo za menší výměnu názorů. Zkusme si o tom podebatovat, věřím, že InternetFOLK nebude proti. Samotného mě totiž zajímá, jak to vidí ostatní. Jestli jsem sám natolik divný, že mi vadí, když sedmdesát osmdesát procent repertoáru tvoří převzaté skladby.
Pojďme to zkusit. Ostatně reagovat na tenhle článek můžete i mailem přímo mně. Však víte. Pod článkem je uvedený. Možná, že zjistím, že jsem opravdu jediný, kdo to vidí jako problém. Stále si ale budu víc vážit kapel a muzikantů, kteří dřou a píšou svoje texty na svou hudbu. Nemusí se mi příliš líbit, každý vidí muziku jinak, ale cením si práce autora.

Antonín Dvořák říkával, že nápad přijde od Boha a důležité je, co s ním udělám. „Přebírači“ melodií pak podle Dvořákových slov pohrdají i tímhle darem – anebo žádný nedostávají. Pak jejich činnost chápu.

Uvidíme, jak se k tomuhle zamyšlení postaví čtenáři InternetFOLKu. Moc mě to zajímá.

Martin Šíl

Martin Šíl